— Gasskraftverket var ferdig designet da det ble aktuelt å bygge renseanlegget etter at min regjering overtok.

— Det ble vurdert å redesigne kraftverket, men Norges Vassdrags- og Eleketrisitetsvesen (NVE) advarte mot dette. En forsinket prosess kunne føre til at Vestlandet for en periode kunne gå glipp av 5 tWh. Noe som ville gjort kraftsituasjonen vanskeligere, sier statsministeren.

Overfor Bergens Tidende forsikrer statsministeren at Mongstad- anlegget fortsatt vil være flaggskipet i regjeringens arbeid for å gjøre karbonfangst til våpen i klimakampen.

Voldsom kritikk Regjeringen får voldsom kritikk fra Stortinget i Mongstad- saken. Olje- og energiminister Terje Riis- Johansen medgir at satsingen går ut over andre prosjekter, men at det er en grense for pengebruken på Mongstad.

Reaksjonene på Stortinget var i går uvanlig krasse på BTs avsløring av at gasskraftverket på Mongstad er bygget feil vei i forhold til det fremtidige renseanlegget. Det fører til store ekstrakostnader.

Statoils konsernsjef mener at saken ikke har noe i det offentlige rom å gjøre. Under en skrytetur til Sleipner- plattformen i Nordsjøen i går sa Helge Lund at «jeg kjenner meget godt til diskusjonene. Men jeg har ikke tenkt å ta disse med dere».

Den voldsomme reaksjonen Venstreleder Lars Sponheim sier han «reagerer voldsomt på opplysningene». Sammen med energikomiteens leder, Gunnar Kvassheim, forfattet han raskt et brev til statsminister Jens Stoltenberg. Venstre vil vite hva ekstraregningen kommer på, om Statoil har brutt konsesjonsbetingelsene, og om staten eventuelt «har vært kjent med at konsesjonsbetingelsene ville bli brutt».

Sponheim ser likheter med regjeringens avtale med Kjell Inge Røkke: «Aker- avtalen; «regjeringen inngår avtaler som i ettertid viser seg verken å være gode nok eller vanntette».

Statoil skuffer Høyre-leder Erna Solberg sier «dette er skjødesløs bruk av skattebetalernes penger».

— Hvis landets fremste kunnskapsbedrift gjør noe slikt med vitende og vilje, så er det ganske enkelt svært skuffende. Vi må få vite hvem som har ansvaret. Staten kan ikke forplikte seg til å betale en regning, uten å følge med, sier hun.

Også Frp sendte i går brev til regjeringen, med spørsmål om hvorfor Stortinget ikke er informert om utfordringene knyttet til gasskraftverkets plassering.

Audun Rødningsby i miljøbevegelsen Zero sier at BTs avsløring «beviser at regjeringen ikke burde tillatt byggingen av gasskraftverket uten betingelser om rensing fra første dag».

— Vi som var skeptiske til avtalen mellom Statoil og staten har fått rett, sier han.

Bellonas Frederic Hauge sier at «kostnadssprekker og feil på Mongstad er helt å forvente, og ikke må stikke kjepper i hjulene for et prosjekt som er fremtidsrettet».

— Vi kommer til å lære, og utvikling av teknologi for CO2- fangst vil koste store beløp. Det vil helt sikkert bli flere skandaler.

Usynlig grense Olje- og energiminister Terje Riis- Johansen er også bekymret over kostnadsnivået for regjeringens månelandingsprosjekt:

— Det blir feil å si at det ikke går en grense. Men jeg har ikke satt en strek i forhold til disse prosjektene, og jeg har aldri vurdert å skrinlegge Mongstad på grunn av kostnadene.

Han medgir at den enorme satsingen på CO2- fjerning vil gå ut over andre prosjekter:

Går ut over andre ting - Jeg synes det er ekstremt kostbare prosjekter. Det bekymrer meg, dels fordi det skal finansieres og dels fordi kostnaden for fangst og lagring er så høy. Så langt er vi ikke i nærheten engang av å gjøre teknologien tilgjengelig internasjonalt – på grunn av kostnadene.

— Hva er konsekvensen av en slik satsing, eksempelvis for andre energiområder?

— Prioriteringen er så sterk, at det nødvendigvis får konsekvenser.

— Hvilke?

— Det blir raskt en hypotetisk diskusjon i forhold til hva pengene ellers kunne vært brukt til. Det ønsker jeg ikke å gå inn på, sier Terje Riis- Johansen.

MYE RØR: Olje- og energiminister Terje Riis-Johansen erkjenner at Mongstad- satsingen går ut over andre oppgaver, men vil ikke si hvor den kostnadsmessige smertegrensen går for Mongstad- prosjektet.
Håvard Bjelland