— Hvis vi ser bort fra par- og oddetallskjøringen er det gratisbussene vi får kjeft for, forteller informasjonsdirektør Robert Rastad i Bergen kommune.

Folk som tar bussen til vanlig er sure for at bilistene nå blir «belønnet».

— De klager på at de som vanligvis kjører bil får sitte i

varme behagelige turbusser , og at den attpåtil er gratis. Men dette har en helt praktisk forklaring, turbussene har nemlig ikke noen billettsystem. Fylkeskommunen tok regningen for at vi skulle få tiltaket på plass, forklarer Rastad.

Det er også flere lesere som har ringt BTs tipstelefon og klaget på gratistilbudet. Noen mener alle, eller ingen, busser må være gratis. Andre krever en refusjonsordning for dem som allerede har kjøp månedskort.

— Dette viser bare hvor vanskelig det er å kommunisere ut positive tiltak, sier informasjonsdirektøren.

- Se det større bildet

Tide har også merket seg kritikken.

— Vi hører folk si at det er urettferdig. Men hensikten var altså ikke å etablere et gratistilbud, men et tilbud som kan frakte flere mennesker, sier administrerende direktør i Tide, Jostein Hatlebrekke.

Tide fikk henvendelsen fra kommunen tirsdag ved lunsjtider, og hadde tilbudet på plass klokken syv dagen etter.

— Vi har ikke vanlige busser til overs, og måtta ta inn turbusser som ikke har billettmaskin installert. Hadde vi hatt mulighet til å installere billettmaskin, så hadde vi gjort det. Men det viktigste var å få på plass et tilbud raskt.

Hatlebrekke synes ikke noe om at folk henger seg opp i at de kunne spart noen kroner på gratistilbudet.

— Bergen kommune har hatt en kritisk fase i forhold til ekstrem forurensning, og da synes jeg at man bør se det større bildet fremfor å henge seg opp i små detaljer. Man må bruke sunn og fornuft og legge vekt på løsninger.

Nye kunder positivt overrasket

Ifølge Rastad er det mest positive og konstruktive tilbakemeldinger som har kommet etter de akutte tiltakene mot luftforurensning ble satt i verk.

— Det var mange som ønsket å følge ordningen med par- og oddetallskjøring, men så skulle de i en begravelse eller på sykehuset for å føde og lurte på hvordan de kunne ordne det. Bergenserne er gjerne veldig positive eller veldig negative.

Også tidedirektøren har inntrykk av at de fleste er fornøyd med tiltaket, og tror selskapet har sikret seg nye kunder.

— Mange passasjer har opplevd sjåførene våre som mer serviceinnstilte enn det man får inntrykk av ved å følge med i media. Jeg tror vi har tiltrukket oss en ny kundegruppe som tidligere ikke hadde erfaring med buss.

Også sjåførene har gode dager.

— De har en lettere hverdag. De kommer seg raskere frem på ruten på grunn av bedre veitilgjengelighet.

- Noen saboterer

Ifølge Rastad er det likevel noen som jobber veldig hardt for å finne smutthull når kommunen prøver å begrense krisen.

— For noen går det sport i å sabotere tiltakene. Det er demotiverende for oss, og det viser hvilke utfordringer vi har når vi havner i en alvorlig samfunnsmessig situasjon som krever tiltak.

Fikk testet musklene

I kommunens beredskapsplaner ligger det flere avtaler myndighetene kan bruke for å nå ut med informasjon. Flere av dem ble benyttet denne uken.

— Vi har brukt muligheten til å annonsere på forsiden til BT og BA. I tillegg har vi trykket et brev på natten som har lagt i 125.000 postkasser om morgenen.

Kommunen har også sendt ut over 300.000 sms-er til innbyggernes mobiltelefoner.

— Det er nok ikke mange prosent av Bergens befolkning som ikke har fått med seg disse tiltakene, sier Robert Rastad.

Hva synes du om gratisbussene? Si din mening her.