— Det er lett å si at det blir færre p-plasser i Bergen, men hva blir faktisk gjort, spør Kjersti Toppe (Sp).

Stortingsrepresentanten, som selv bor i Åsane, er lei av det hun mener er fagre løfter fra Lisbeth Iversen, byråd for byutvikling.

Lørdag fortalte BT om bilveksten i Bergen gjennom det siste tiåret. Av de fire storbyene, er det Bergen som har flest biler pr. innbygger.

Samtidig kjører 90.000 biler i døgnet gjennom bompengeringen i Bergen. Det er det høyeste tallet noensinne.

Sammenhengen buss og bil

  • Det har ikke vært noe vilje for å redusere privatbilismen i Bergen. Skal vi få begrenset bilveksten, må vi ikke utvide mer. Ikke ta i bruk siste delen av Klostergarasjen, sier Toppe.

I tillegg til å ha størst bilpark pr. innbygger, er Bergen også storbyen som har mest bilparkering i sentrum:

  • I snitt deler tre personer som jobber i sentrum på hver p-plass. Det er mer enn Stavanger, deretter Trondheim og til sist Oslo. I hovedstaden er det rundt ti personer på en p-plass. Tallene er fra 2005/2006, og stammer fra transportforskningsfirmaet Urbanet Analyse.
  • Det er en direkte sammenheng mellom hvor enkelt det er å parkere og hvor mange som tar buss til jobb, ifølge analyseselskapet. Ti prosent flere p-plasser gir 2,3 prosent færre kollektivreiser.

Søker djervhet

Toppe, som inntil hun ble valgt inn på Stortinget i høst var Sps gruppeleder i bystyret, etterlyser modighet fra byrådsflertallet.

— Når ble det sist gjort noen djerve grep i Bergen? De siste var Bybanen og, på 80-tallet, innføringen av bompengeringen, sier Kjersti Toppe.

Byråd Lisbeth Iversen mente lørdag at byrådet har gjort alle akuttinngrep for å hindre parkering. Samtidig har to store parkeringsanlegg åpnet de siste årene.

En oversikt BT laget i fjor, viste at det kom over 1000 nye plasser i p-husene i Bergen sentrum fra 2004 til 2008. Derimot er gateparkeringen nærmest halvert i samme periode. Sammenlagt hadde innendørs og utendørs parkering en økning på 600 p-plasser i løpet av de fire årene.

Branntomt-biler

Tallene i år er hovedsakelig uendret. På grunn av byggearbeider er tallet på p-plasser på gateplan noe variabelt, ifølge Bergen Parkering.

— Vi kan ikke prioritere matpakkekjørere, sier Hans-Carl Tveit (V). Han mener Iversen og kommunen må bli mer strikse.

— Normene må være strengere for nybygg, slik at det ikke er mulig for bedrifter å bygge seg parkering til alle ansatte, sier Tveit.

I tillegg mener han det er mange p-plasser å fjerne i sentrumskjernen.

— I dag er det betydelig med p-plasser på gamle branntomter. De har stått der i årevis, fordi grunneierne har tjent mer på å leie ut til parkering enn til å bygge noe, sier Tveit.

Teller på nytt

Byråd Lisbeth Iversen (KrF) sier at det hefter stor usikkerhet rundt hvor mange p-plasser som faktisk finnes i Bergen sentrum. Derfor holder samferdselsetaten på med en telling i disse dager, der alle private p-plasser også skal tas med.

— Men husk at vi i fjor utvidet boligsonetiden, noe som gjør at det er færre plasser for besøkende nå. Dessuten har vi sanert flere hundre gateplasser etter at Klostergarasjen åpnet, sier Iversen.

Hun peker dessuten på at plan- og bygningsloven krever et visst antall p-plasser for alle nye bygg som blir bygget.

Har Bergen for mange p-plasser i sentrum? Diskutér saken her.