Nylig kåret det anerkjente reisemagasinet Condé Nast Traveler restauranten Lysverket som et av de hotteste stedene å besøke i 2014. Dette skjer kun et halvt år etter åpningen.

Ifølge det internasjonale magasinet er Lysverket den restauranten i verden, som det er verdt å ta en åtte timer lange togtur over fjellet for å se.

Kjøkkensjefen: — Helt vanvittig!

Kjøkkensjef Christopher Haatuft mener det hele er ganske utrolig. De har nemlig ikke brukt en eneste krone på PR.

— Det er jo helt crazy! Dette er en av de største publikasjonene, og de har over 500.000 tusen følgere på Twitter.

Lite turister

Så langt har ikke Lysverket hatt mange turister på besøk, men kjøkkensjefen mener det vil være naivt ikke å ville ha pengene deres.

— Det er de rikeste turistene i verden som kommer hit, men vi vil ikke at folk skal bli møtt med små trollfigurer. Da appellerer man bare til turistene, ikke lokalbefolkningen. Vi vil jo at alle skal komme til oss, men det viktigste er at bergenserne kommer. Det merker vi ved at mange navn går igjen på reservasjonene, sier Haatuft.

Vil gjøre bergenserne stolt

På spørsmål om hva den internasjonale oppmerksomheten betyr for Lysverket, svarer Haatuft at de har lyst til å være den restauranten bergenserne er stolt over å ha.

— Fra dag til dag drift har det ikke mye å si, men de som skriver om oss, legitimerer det vi gjør. Først og fremst lager vi god mat, og forhåpentligvis hører bergenserne mer på hva naboen sier, enn hva et amerikansk blad skriver, sier Haatuft.

Ingen Michelin-planer

Condé Nast Traveler skriver at Lysverket er verdt reisen i seg selv. Er ikke det kravet for tre stjerner i Michelin-guiden?

— He he. Det kommer aldri til å skje - det er så mange ting som skal klaffe. Jeg kan love deg at det er noe helt annet. Jeg har jobbet mye på sånne steder, og det er koder for hvordan du skal oppføre deg. Vi har vært veldig opptatt av at vi skal være tilgjengelig for alle - pønkerne jeg er oppvokst med skal kunne gå og spise samtidig som de med gamle penger kan få kose seg der - uten at noen synes det er rart.

Å hige etter en Michelin-stjerne er ikke Haatufts greie.

— Alle spør om det. Det er mange restauranter i Frankrike med en og to stjerner, men som ingen vet om - de fyller bare kriteriene. Det er mye gøyere for meg at Fredrik (red an. Saroea) arrangerer en dødskul

dj-gig, med full bar og unge folk som danser og koser seg, enn å fylle stjernekrav.

Reiselivssjef: — Flere strenger å spille på

Den internasjonale oppmerksomheten gleder reiselivsdirektør Ole Warberg. Han mener dette kan bety mye også for det norske markedet.

— Turister er ingen homogen gruppe. Internasjonalt er naturen hovedårsaken til at man reiser til Norge, men dette gir oss flere strenger å spille på. Vi jobber mye for å få konferanser og kongresser hit. I den sammenheng er det nok kanskje viktigere at Bergen har et godt renommé som matby.

STJERNEKOKK: Christopher Haatuft har jobbet på New Yorks beste restauranter.
MARITA AAREKOL
LYSVERKET: Lokal sjømat, håndmiksede cocktails, usnobbete delikatesser og byens beste musikk er noe av det Lysverket ønsker å fenge bergenserne med. De gamle, romslige lokalene til Bølgen & Moi er spesialinnredet for det nye konseptet. - Vi kommer til å lykkes, for vi har ingen retrettplan. Dette er mer enn bare jobb for oss, det er livene våre. Eneste alternativet er suksess, sier kjøkkensjef Christopher Haatuft.Fra venstre: Kokk Long Xiong (30) fra USA, eier Dag Stian Knudsen (36), kokk Greg Baxtrom (28) fra USA, sous chef Thibaut Gamba (27) fra Frankrike, kokk Lorenzo Gamba (30) fra Frankrike, lærling Brynjar Osgjerd (18) og eier og kjøkkensjef Christopher Haatuft (33).