MF «Fedjefjord» skulle opprinnelig være satt inn i ruten i mai, men forsinkelser fra verftet og feil som måtte rettes opp, har sørget for at gamle MF «Fedje» fremdeles sørger for at Fedjeboerne kommer til og fra fastlandet.

Nå vil ikke Sjøfartsdirektoratet gi fergen det nødvendige sertifikatet. Fartøyet har kun det midlertidige sertifikatet som ble utstedt i forbindelse med turen fra byggeverftet i Bilbao til Bergen.

ý Før rapportene fra stasjonen vår i Bergen foreligger kan vi ikke gi fergen sertifikat. Vi har satt fingeren på en rekke ting som må endres, og vi vet ikke i dag når MF «Fedjefjord» kan settes inn i ruten på Fedje, sier fungerende avdelingsdirektør for passasjerskip i Sjøfartsdirektoratet i Oslo, Karsten Tingvold, til Bergens Tidende.

Han peker på at slikt ikke er uvanlig når det gjelder nybygginger fra verft.

ýKan du nevne hva som mangler og må utbedres om bord i MF «Fedjefjord».

ý Det har jeg ingen oversikt over her og nå. Jeg må først se hva folkene våre i Bergen har satt fingeren på. Jeg har ennå ikke mottatt rapportene fra våre folk i Bergen, sier Karsten Tingvold.

Informasjonssjef Atle Kvamme i BNR opplyser til Bergens Tidende at det er flere småting Sjøfartsdirektoratet vil ha endret. Ifølge Kvamme blir det krevd at noen dører må endre svingretning og at utsetningsarrangementet for mann-over-bord båten (mob-båten) må snus slik at båten settes ut fra motsatt retning i forhold til dagens plassering.

ý Dette er enten utbedret eller i ferd med å bli det, sier Atle Kvamme.

Han stiller seg imidlertid undrende til at mob-båten må snus da MF «Fedjefjord» er en pendelferge som er lik i begge ender.

Selv er rederiet ikke fornøyd med manøvreringssystemet om bord.

ý Under testing av fergen har vi oppdaget en slark i styresystemet som vi ønsker utbedret, sier Atle Kvamme. Han understreker at dette forholdet ikke er påpekt fra Sjøfartsdirektoratets side.

MF «Fedjefjord» ble behørig feiret ved sitt første prøveanløp på Fedje. Siden har fergen lig-get på Steinestø i påvente av en del utbedringer og seilingssertefikat.
Foto: Arne Nilsen