— Det er en god sjøbåt, men vi kunne ha tenkt oss mer motorkraft i den, sier administrerende direktør Tore Sannum i DFDS Seaways, som overtok Newcastle-ruten og skipet fra Fjord Line i november.

I påsken toppet problemene seg. Tyve år gamle «Princess of Norway» var mellom to og ti timer forsinket på seilingene sine. Rundtur-passasjerene i palmehelgen mistet blant annet en hel kveld i land i Newcastle.

Motorproblemer

— Vi fikk problemer med den ene motoren. Vi hadde valget mellom å gå med redusert fart, eller å innstille flere seilinger. Vi valgte det første, men vil understreke at dette ikke utgjorde noen sikkerhetsrisiko, sier Tore Sannum.

Men dette er langt fra de eneste ruteproblemene DFDS har hatt i løpet av sine fem måneder mellom Bergen, Haugesund, Stavanger og Newcastle. Selv på den korte ruten mellom Bergen og Haugesund har skipet flere ganger ikke klart å holde ruten.

Mye dårlig vær

— Vi må bare innrømme at vi burde hatt langt bedre regularitet og punktlighet på seilingene våre. Samtidig har det vært mye dårlig vær denne vinteren. Det utgjør noe av forklaringen, sier Tore Sannum.

— I dårlig vær må vi ta hensyn til de reisendes komfort og redusere farten, sier han.

DFDS-direktøren vedgår likevel at rutetabellen kan være for optimistisk.

— Vi la til grunn Fjord Lines gamle seilingsplan. Den tar utgangspunkt i normalvær, sier han.

Gamle problemer

Også Fjord Line slet med driftsproblemer da de eide det samme skipet. Da tidligere «Fjord Norway» seilte i Danmarks-ruten til Hanstholm om sommeren, var det bare unntaksvis helt i rute. I tillegg oppsto det også da hyppige motorproblemer som forverret forsinkelsene.

DFDS er nå i ferd med å evaluere erfaringene fra de første månedene som operatør på den tradisjonsrike ruten mellom Bergen og Newcastle. Bergens Tidende har opplysninger som tyder på at selskapet vurderer å sette inn en annen ferge i ruten mellom Vestlandet og England.

— Ingen kommentar, sier Tore Sannum til dette.

Vil styrke englandsruten

Han slår imidlertid fast at DFDS er fornøyd med passasjergrunnlaget for ruten.

— Vi ser et stort potensial for englandsruten, og ønsker å satse ytterligere på den. Vi har konkrete planer for hvordan det skal skje, men det vil vi komme tilbake til senere, sier han.

Selskapet ønsker å ta vare både stampassasjerene over Nordsjøen, og å øke antall reisende.

Klager på servicen

Flere faste reisende har imidlertid kontaktet BT i det siste og klaget på servicenivået om bord i «Princess of Norway». I påsken skal det ha vært ekstra ille, med lang ventetid på å bli betjent i barer og restauranter av en overarbeidet besetning.

— Vårt selskap skal ikke være bekjent av dårlig service. Antall besetningsmedlemmer er imidlertid omtrent det samme enten vi har 200 eller 1000 gjester. Det sier seg selv at ting vil gå tregere med fullt skip, sier DFDS-direktør Sannum.

Tore Sannum, administrerende direktør i DFDS Seaways

PROBLEMBÅT: «Princess of Norway» har ikke tilstrekkelig motorkraft til å holde ruten mellom Bergen og Newcastle når været er dårlig. ARKIVFOTO: HELGE SUNDE
Sunde, Helge