Denne gangen har svindlerne opprettet en falsk hjemmeside som er vanskelig å få fjernet.

Flere tusen nordmenn, enten de er brukere av Finn.no eller ikke, har mottatt e-posten som tilsynelatende skal komme fra Finn.no. I juli oppsto samme problemet, og Finn.no fikk fjernet hjemmesiden svindlerne brukte. Også Ikea ble tidligere i august utsatt for nettfisking. Nå har svindlerne nok en gang tatt for seg Finn.no.

Får ikke kontakt

I e-posten, som er sendt til tusenvis av norske e-postadresser, hevdes det at det har oppstått problemer med en rekke Finn-kontoer, og at man derfor bør logge inn på nytt. Deretter linkes man videre til en hjemmeside som er identisk med Finn. nos innloggingsside. Følgelig må man oppgi person— og kredittopplysninger for å få reist kontoen sin på nytt.

Det amerikanske webselskapet X10hosting, publiserer de falske innloggingssidene som e-postene linkes videre til.

Kunder ble lurt

– Vi forsøker å komme i kontakt med dem, men de nås ikke på telefon. Det er tydelig at dette webhotellet ikke er vant til å håndtere svindelhenvendelser og fjerne kriminelle brukere. Kanskje det er nettopp derfor svindlerne har valgt å bruke dette selskapet, sier Lars Vinden, ansvarlig for forbrukertrygghet i Finn.no, til NTB.

Han forteller at de nå prioriterer å opplyse sine kunder, samt å få fjernet siden.

Enkelte Finn-brukere har allerede latt seg lure av mailen.

– Dessverre er det noen som har oppgitt kortnummer og personopplysninger. Dersom man først har gjort dette, må man kontakte banken og sperre kortet. Man bør også være obs på tegn til identitetstyveri, sier Vinden.

Finn vil anmelde saken til politiet, og har kontaktet Forbrukerombudet.