GUNNAR O. NORBY

Jan Erik Guldbrandsen fra Laksevågvar en av mange som kjøpte autopass-brikke med 25 bompasseringer da systemet ble satt i drift i februar. Etter avtalen skulle Bro— og tunnelselskapet sende regning for 25 nye passeringer når brikken begynte å bli tom. Guldbrandsen hevder han aldri har fått noen faktura.

Ti ganger avtalt sum

— Først i forrige uke fikk jeg en purring på 262,50 på en regning de hevdet de hadde sendt i mars. Da jeg ringte Bro- og tunnelselskapet, viste det seg at jeg faktisk lå i minus med rundt to og et halvt tusen kroner uten at jeg hadde hørt noe, forteller den oppgitte bilisten, som etter det Bergens Tidende erfarer ikke er alene om problemet.

— Burde du ikke ha skjønt at du hadde brukt opp de 25 passeringene dine?

— Jeg syntes det var på tide at det skulle komme en faktura, jeg tviler ikke på at bilen faktisk har passert så mange ganger. Men avtalen var at bomselskapet skulle sende regning før saldoen var i null, og da regner jeg jo med at de har såpass forretningsteft at de passer på å drive inn pengene. Nå er jo beløpet nesten ti ganger høyere enn enkeltregningene jeg skulle få underveis, sier Guldbrandsen.

Én regning av gangen

Det er fakturarutinene hos Bro- og tunnelselskapet som gjør det mulig å opparbeide seg bom-gjeld. Overfor BT bekrefter selskapets driftssjef Grethe Kleppe at man bare sender ut én faktura av gangen - nye fakturaer blir ikke sendt ut før den forrige er betalt.

Har man valgt avtaletypen der man skal forhåndsbetale for 25 passeringer, kan man dermed opparbeide seg en solid kø av fakturaer inntil den første regningen i køen blir betalt. I alle fall når det tar et halvt år fra fakturautsendelse til første purring, noe som forklares med stort arbeidspress hos selskapet i forbindelse med etableringen av autopass-ordningen.

Kjent problem

— Da jeg ringte Bro- og tunnelselskapet og spurte hvorfor jeg fikk en purring på en regning jeg aldri hadde fått, til alt overmål seks måneder etter at regningen skulle være sendt, fikk jeg høre at jeg slett ikke var den eneste med dette problemet, forteller Guldbrandsen.

Driftssjef Kleppe vil ikke bekrefte antallet overfor BT, men trolig er Guldbrandsen bare en av flere hundre bilister som kan vente seg større og mindre fakturasjokk når Bro- og tunnelselskapet rydder i regnskapene denne uken. For å få unna etterslepet sender de nemlig nå ut flere fakturaer til hver kunde.

Krever rutiner

Daglig leder Jan Otto Evjen i Bergen bompengeselskap, det kommunale foretaket som er Bro- og trafikkselskapets oppdragsgiver, synes det er rart at man kan pådra seg en gjeld på 2500 kroner når man skal faktureres for 262,50 av gangen.

— Dette må jeg forhøre meg om. Vi innser at vi nok må leve med en del feil i en innkjøringsfaste, men nå vil vi etter hvert kreve at rutinene begynner å falle på plass, slik at vi unngår for mange uheldige saker, sier Jan Otto Evjen.

— Synes du det er greit at det går et halvt år før ubetalte regninger purres?

— For oss som oppdragsgiver er det viktig at vi får inn pengene så kjapt som mulig, slik at de kan forvaltes og brukes der de skal.