Arbeidstilsynet har aldri før jaktet på flere ulovlige bilverksteder i Bergen. Ulovlige verksteder har vært et problem for bransjen i årevis, mener Svein Gunnar (far) og Thomas Raknes, som driver Eidsvåg Auto i Bergen.

— Noen biler blir rett og slett ødelagt av useriøse aktører, forteller kundemottaker og mekaniker Thomas Raknes.

Bileiere som har fått fikset bilene sine hos ulovlige verksteder, må likevel ha godkjenning på bilen. Da kommer de ofte til Raknes og verkstedet i Eidsvåg, som har alle godkjenninger i orden.

Ofte ber de kunden gå på Biltema og kjøpe alle delene. De tar ikke inn noen deler selv.

Svein Gunnar Raknes

— Vi har sett mye rart. Det verste jeg ser er biler med rust, hvor bedriftene bare har tapet over rusten med gaffateip. Vi har også sett bolter og annet som bare er sveiset sammen, sier Thomas Raknes.

Intensiverer jakten

Utviklingen av useriøse bedrifter har fått Arbeidstilsynet til å se rødt. Sammen med kemneren og Vegvesenet varsler de nå storaksjon mot bilverksteder i og rundt Bergen.

— I ukene fremover blir det gjennomført flere tilsyn enn noen gang tidligere. Dette er uanmeldte tilsyn, og vi har en intensivert innsats mot dette, forteller regiondirektør Borghild Lekve i Arbeidstilsynet.

Bare i fjor besøkte Arbeidstilsynet 365 bilverksteder i Norge. Syv av ti fikk refs.

Tips fra publikum og ansatte, samt Arbeidstilsynets egne analyser, er bakgrunnen for de nå trapper opp igjen jakten.

I tillegg har samarbeidet med vegvesenet og kemneren gitt grobunn for ytterligere tilsynsaktivitet.

— Vi regner med at tallet på ulovlige verksteder i Bergen er tosifret, selv om det etter aksjonen vår i fjor har sunket noe. Vi ønsker at flest mulig av verkstedene enten blir godkjent av Statens vegvesen eller legges ned, sier en av inspektørene fra Vegvesenet.

Må anonymiseres

Utviklingen av ulovlige verksteder er såpass grov, at inspektøren må anonymiseres på grunn av frykt for egen sikkerhet.

Han nøster opp noe av det som typisk kjennetegner de ulovlige aktørene:

Manglende godkjenning fra Arbeidstilsynet mht. inspeksjon og kalibrering av utstyr

Utilstrekkelig kundemottak og udokumenterbar kompetanse

Ofte svært uryddig utenfor og inne i lokalet

Alle lovlige verksteder skal også ha et synlig skilt som viser at de er godkjent av Statens vegvesen.

— Ber kunden handle deler

Selv om ulovlige verksteder kan ende opp med å bli stanset, er det typisk at de dukker opp igjen under nye navn og i nye lokaler etter kort tid.

— Vi vurderer hvilke bransjer og virksomheter som har størst risiko for brudd på arbeidsmiljøloven. Totalt vil vi føre rundt 1100 tilsyn rettet mot alle bransjer i Hordaland, og 3300 totalt på Vestlandet, sier tilsynsleder Marita Scott fra Arbeidstilsynet.

Kunder som bruker de ulovlige verkstedene, ender ofte opp med å punge ut store summer for å få reparert skadene.

— På noen ting bør man ikke være gniten. En av disse er bilpleie. Det er utrolig viktig at ting blir gjort riktig, sier Thomas Raknes.

— Hva er det som kjennetegner de useriøse bedriftene?

— Ofte ber de kunden gå på Biltema og kjøpe alle delene. De tar ikke inn noen deler selv. De har billigere priser, og ingen skilting utenfor som sier at de er godkjente, sier Svein Gunnar Raknes, daglig leder ved verkstedet.

Skader ryktet

Autobransjens Leverandørforening (ABL) ønsker alle reaksjoner mot dem som ikke driver i henhold til norsk lovgivning velkommen.

— Alle useriøse aktører er med på å ødelegge ryktet og konkurransen i bransjen. Derfor er slike aksjoner svært viktig for å gjøre bransjen attraktiv for fremtidens mekanikere, sier daglig leder Arild Hansen.

ØDELEGGENDE: Her viser daglig leder Svein Gunnar Raknes ved Eidsvåg Auto hvordan useriøse verksteder dekker over rust med understellslakk. - Vi har fått inn biler hvor det er brukt gaffateip og lakk på rustskader. Bruker du useriøse verksteder kan det koste deg dyrt, sier Raknes. De må ofte rette opp i alvorlige skader og feil.
Leif Gullstein