Eirik Meling

Forrige fredag parkerte ekteparet Bergheim bilen i Klostergarasjen. De tok heisen opp til Klosteret, men på vei opp stoppet heisen, og ekteparet ble stående i heisen i nesten halvannen time.

— Vi trykket på alarmknappen og varslet om at vi satt fast. Vi ble lovet at hjelpen var på vei og slo oss til ro med det. Men så hørte vi ikke mer, og trykket på knappen igjen. Da fikk vi høre «står dere fast i heisen?». De visste tydeligvis ikke hvordan det sto til, sier Anne Bergheim.

Ringte opplysningen

Ekteparet trodde da de pratet med folk som holdt til i Klostergarasjen, men har i ettertid fått vite at det snakket med et vaktfirma i Tønsberg. Vakt Service har ansvaret for vaktholdet i Klostergarasjen. Når folk sitter fast i heisen skal de melde fra til Heis-Tek, et heismontørfirma i Bergen. Men det tok en time før heismontørene fikk vite at ekteparet satt fast i heisen.

— Etter vi hadde stått der i nesten en time kom det en vekter fra Vakt Service og pratet med oss. Han måtte selv ringe opplysningen for å få nummeret til Heis-Tek, og det var han som til slutt fikk varslet heismontørene, sier hun.

Da begynte ting å skje fort. 20 minutter senere var de ute av heisen, etter å ha vært innesperret i nesten en og en halv time.

Måtte på legevakten

— Da følte jeg meg veldig dårlig. Mens vi satt fast fryktet jeg at heisen skulle falle ned eller at vi skulle gå tom for surstoff. Vi fikk ingen som helst beroligelse eller hjelp mens vi satt fast, sier hun.

Bergheim reagerer også på at det ikke var noen som tok imot dem når de kom ut.

— Det burde ha vært noen der som kunne hjelpe oss. Vi gikk opp til kontoret i garasjen, men de sa bare at heisene ikke var deres ansvar, sier hun.

De dro så til legevakten, hvor de fikk god oppfølging. Der konstaterte legen at hun led av stress etter hendelsen. Rolf har dårlig rygg og hadde vondt av å stå så lenge.

— Heisen var veldig trang, vi ble nødt til å stå hele tiden, sier hun.

- Bør ha advarsel

Anna Bergheim forteller at hun fortsatt er preget av hendelsen, og er skeptisk til å kjøre heis.

— Jeg var ikke redd for heiser før dette. Tenk om det var noen med klaustrofobi som ble innestengt så lenge, sier hun.

I ettertid har ekteparet vært i kontakt med heisfirmaet og Bergen parkeringsselskap for å finne ut hva som gikk galt da de ble innesperret.

— Det er ingen som tar ansvar for det som skjedde. De forskjellige etatene sier de gjorde det de skulle. Dersom det er helt normal at folk blir innestengt i heisen så lenge burde det stått en advarsel om det før man gikk inn i heisen. De burde i alle fall ha klappseter i heisen slik at man kan sitte og vente på hjelpen, sier Bergheim.