Slowfoxtrot er «the dance» av standarddansene, forteller danselærer Truls Jordan, mens han våker over veteranklassen på Hildemors dansesenter.

Et par danser med «the feeling» og kroppskontakten som, ifølge Jordan, kjennetegner en god slowfoxtrot. Anne og Jon Wold Erichsen har danset før.

Ny gullalder

Danseskolen, lenge stemplet som gammelmodig, retter ryggen og glatter på tyllskjørtet. Ballsalen er igjen stedet å være. Det har danseprogram i to kanaler sørget for.

Noen snakker om en ny gullalder for selskapsdansen. Hildemors Dansesenter merker pågangen, og utvider med nye kurs.

På 1950— og 60-tallet knivet seks danseskoler om å få lære bergenske smågutter og piker vals og gode manerer. Bare Hildemors danseskole - som nå heter Hildemors dansesenter - overlevde de magre tidene da danseskolen ikke lenger var en obligatorisk del av barneoppdragelsen.

Fra barnsben av

— Du må ha det i anklene. Jon Wold Erichsen (59) demonstrerer hvordan en myk ankel skiller en som kan danse fra en som ikke kan. Teknikken må øves inn fra barnsben av.

En god standarddanser blir bare den som har begynt i ung alder. Meget ung alder.

Selv var han fire år første gang han stilte vasskjemmet på danseskole hos frøknene Brynildsen.

En liten, liten sølvpokal som han vant i Bergensmesterskapet, åtte år gammel, ble sporen til videre innsats.

To år gammel, og fremdeles i bleier lærte Anne - med pikenavn Gullaksen - sine første dansetrinn. Moren Maria Gullaksen var Hildemors høyre hånd, og Anne vokste nærmest opp på Hildemors danseskole.

Hildemor holdt orden

Alt i ung alder var Hilda Svenkerud, best kjent som Hildemor, en institusjon i byens dansemiljø.

Høyreist, myndig og temperamentsfullt rødhåret holdt hun stram regi på dansekurs, ball og konkurranser.

— Vi var litt redd henne, forteller Anne Wold Erichsen (53).

Hildemor fikk kustus på selv de mest rampete guttevalper. Det handlet ikke bare om vals og quickstep. Barna skulle også lære å føre seg.

— Jeg husker fremdeles hvor vanskelig det var å gå pent over gulvet, forteller Anne Wold Erichsen. Man skulle reise seg ordentlig fra stolen, holde skjørtet yndig og hodet rett. Det gjaldt å ikke glemme seg, og kravle ivrig opp på stolen igjen når øvelsen var vel overstått.

Å hilse ordentlig i hånden skulle læres: Guttene skulle bukke, jentene skulle neie.

For sikkerhets skyld ble det også øvd på kongelig hilseetikette. Man kunne jo aldri vite.

Dans og hestehale

På begynnelsen av 1970-tallet kvalifiserte tre par fra Hildemors danseskole seg til finalen i nordisk mesterskap.

18 og 24 år gamle begynte Anne Gullaksen og John Wold Erichsen å danse sammen. De hadde danset seg opp på elitenivå med andre partnere, og ble uslåelige sammen. Premiesamlingen går over to vegger hjemme i Os.

Bergensdanserne tok nattoget til Oslo for å konkurrere. Anne Wold Erichsen husker at hun reiste ferdig frisert. Det skulle være høy hestehale. 50 hårnåler og betydelige mengder lakk holdt lokkene på plass.

Til konkurransen var damene sminket etter alle kunstens regler, eller sparklet som Anne Wold Erichsen sier. Hun hadde et par falske øyenvipper som var så tunge at hun ikke kunne holde øynene helt åpne.

Inspirert av BBC

Anne og Jon vant Vestlandsmesterskapet i 1972. Det ble deres siste mesterskap. Andre ting sto for tur: Giftermål, barn og jobb. Anne Gullaksen ble Anne Wold Erichsen. Danseskoene ble pakket bort. Hildemor var rasende.

Da 29 år var gått, begynte BBC Prime å sende «Strictly come dancing», forløperen til «Skal vi danse» på TV 2. Danselysten ble vekket hos Anne Wold Erichsen igjen. Maken lot seg til slutt overtale. Nå går de minst en gang i uken og danser i Hildemors lokaler.

— Å danse er litt som å sykle. Har du først lært det, så kan du det, sier Anne Wold Erichsen. Ektemannen nikker, men klager litt over de ekstra kiloene han har lagt seg til. Minus ti kilo, og han skal vurdere å trekke i kjole og hvitt igjen.

I Blackpool i England, standarddansens vugge, konkurreres det i ekteparet Wold Erichsens aldersklasse. Nivået er høyt, men ikke avskrekkende, har de merket seg.

Kanskje får Hildemor siste ordet likevel, og får - fra sin himmelske ballsal - atter se sine yndlinger konkurrere.

TILBAKE PÅ DANSEGULVET: Det måtte et britisk danseprogram til før Anne og Jon Wold Erichsen begynte å danse. Nå trener de med veteranklassen på Hildemors dansesenter minst en gang i uken. Danselærer Truls Jordan ses i speilet. FOTO: JAN M. LILLEBØ
MESTERE: Anne og Jon Wold Erichsen hevdet seg i toppen av norsk konkurransedans i årene rundt 1970. De la opp etter å ha vunnet Vestlandsmesterskapet i 1972. FOTO: PRIVAT