• Jøss, var det i denne minibanken det skjedde? Er det trygt nå da?

Først etter å ha blitt forsikret om BTs utsendte har forsøkt selv og kommet fra det med kortet i behold, tør Johnny Guldbrandsen å bruke Fokus-minibanken i Markeveien.

Han innrømmer gladelig at dette er første gang han bekymret seg for kortsvindel.

— Jeg har aldri tenkt så mye på det, må jeg innrømme. Hvis jeg er langt av gårde i utlandet, så er jeg kanskje litt mer forsiktig enn ellers. Men jeg har aldri opplevd noe tull. Og jeg bruker kortet mye, sier Guldbrandsen.

Heller ikke andre minibankbrukere BT fikk snakket med, går rundt og bekymrer seg for at kortet skal bli slukt av et videobånd.

En mann i slutten av 20-årene som ikke vil ha navnet sitt på trykk, forteller at han gjør alle de feil som bankene advarer mot.

— Jeg tar det med ut på byen, legger det igjen i barer og glemmer det igjen overalt. Kortsvindel tenker jeg ikke på i det hele tatt, forteller mannen.

— Hva om det skulle skje noe?

— I så fall betaler jo VISA tilbake det jeg måtte ha mistet, sier han.

Men fullt så enkelt er det ikke. Dersom kunden opptrer grovt uansvarlig, er ikke VISA eller banken pliktige til å refundere tapet. Det typiske eksempelet er hvis man har skrevet opp pin-koden på en lapp, men det kan også bli trøbbel dersom du har vært slepphendt med kortet i baren.

Men med vanlig og fornuftig bruk, får en pengene tilbake.

— Hvis kortet er misbrukt, og det blir konstatert svindel, skal kunden normalt ikke holdes skadelidende, opplyser viseadministrerende direktør i VISA Norge, Morten Gulbæk.

Selskapet tapte i fjor hele 53 millioner kroner på svindel, men en totalomsetning på 280 milliarder redder likevel nattesøvnen for det verdensomspennende kortselskapet.