— Det var kjempegøy å være med, stråler førsteklassingen Ainiray Andrianai. Med skøyeraktig glimt i øyet farer hun rundt som teskjekjerring, og lurer de voksne som leter etter henne fullstendig. Så lett som ingenting smetter hun mellom noen bein. Og publikum fryder seg over at hun klarer å lure de voksne så lett.

Eventyr som utgangspunkt

Når en barneskole, en videregående skole og en høyskole gir seg i kast med å skildre historien, kan mye uventet skje. Drama, musikk og formingsstudentene ved Høgskolen i Bergen tok rett og slett utgangspunkt i eventyrenes verden da de skulle markere 100-årsjubileet for unionsoppløsningen med Sverige sammen med designlinjen ved Årstad videregående skole og 1. klassinger ved Landås skole. Her var konger, prinsesser og skattkister - og ikke minst Rødhette - i møte med dagens barnehelter.

Denne gang var det ikke minst kostymene som tiltrakk seg oppmerksomheten. Kostymer i sterke farger lyste opp mot den hvite snøen ved Regnhytten. Og klar sol fra blå himmel forsterket bare fargene.

Fargeglede

Penger er mangelvare i skoleverket. Derfor hadde designelevene lagt vekt på å benytte plast når de sydde kostymene. Det fikk frem en fargeglede der rødt, blått, gult og grønt dominerte.

— For oss som arbeider mest med tekstiler, er det interessant å arbeide med litt andre materialer, sier designstudent Ingrid Vaula Rasmussen, men hun lurer på om det kanskje ble litt mye plast denne gang. Plast har den fordel at den holder regnet ute. Det kan være en fordel når det regner i Bergen.

Selvsagt er det gullpenger å se der eventyrene fremføres ved Store Lungegårdsvann. Vi oppdager en hel kiste full av gullpenger. Og de kommer godt med for den som vil ha nøkkelen til eventyrenes verden. Inn i eventyrenes verden er barnas moderne figurer lagt inn på en naturlig måte.

— Vi har ristet litt i eventyrene. Det har fenget både barn og studenter, sier høyskolelærer Mette Bøe Lyngstad. For å ta barna på alvor, var det naturlig å legge inn deres helter. Da var det lettere for barna å skape noe sammen med studentene.

Det er uvanlig at barneskole, videregående skole og høyskole arbeider sammen om en forestilling. Mette Bøe Lyngstad har tro på konseptet. Lærere og førskolelærere er noen av de første kulturformidlere barna møter. Her er barna tatt med ut i det offentlige rom. For studentene er det en nyttig erfaring.