Å se Marko og Boban Markovic og bandet deres er som om Madonna og Michael Jackson skulle stått på samme scene her, sier Marijana Draskic. Oslojenten er på Evanger fordi kjæresten er DJ på Balkanfestivalen.

— Men det er ikke sikkert jeg hadde blitt med hit hvis ikke det var for Boban og Marko og orkesteret deres. De er virkelig de musikalske heltene mine. Det er ikke lenge siden de spilte for 200.000 tilhørere på trompetfestivalen i Guèa i Serbia. Nå spiller de for tre hundre mennesker her. Det er fantastisk av arrangørene på Evanger å få dette til, sier Marijana. Hun har foreldre fra Serbia og fikk både prate og danse med sine helter da de var på Evanger.

Sette pris på innflytterne

Festivalsjef Jørn Styve forklarer sin «gale drøm» slik:

— Det er mange innflyttere fra Balkan her, rundt 20 av en befolkning på 300. De kommer både fra Bosnia, Kroatia og Serbia og kom til Evanger på begynnelsen av 90-tallet. Vi vil gjerne vise at vi setter pris på dem, og de er med for fullt på å arrangere festivalen. Dessuten har vi et aktivt brassmiljø. Jeg spiller selv i Evanger musikklag, og brassmusikken fra Balkan er bare fantastisk, sier Jørn Styve. Han hadde ideen og sier at han «liker å stelle i stand ting»...

— Og da jeg fikk en plate med Boban Markovic' orkester var jeg frelst, sier Styve.

Orkesteret har gitt ut ti album, og de spilte musikken til regissøren Emir Kusturicas «Underground», den svarte komedien om Jugoslavias sammenbrudd. Boban Markovic er skaperen av orkesteret og han ledet det frem til sønnen Marko ble atten år. Da fikk Marko rett og slett orkesteret i bursdagsgave, mens pappa fortsatte som musiker. Den nye sjefen har også gjort seg bemerket som skuespiller i en film som henter historien sin fra trompetfestivalen i Guèa. I dag spiller de tretten musikerne i bandet kirkekonsert på Evanger.

Musikk, mat og dans

Men Balkanfestivalen på Evanger er mer enn Markovic-orkesteret. Gabriel Fliflet og Ole Hamre var der, rimelig nok. Det var også Gipsy Tunes fra Bergen og Krohnengen Brass Band og Bergen Internasjonale Folkedansklubb, for å nevne noen. Barna hadde sin egen festival. Selv matserveringen var spesiell.

— Vi bestemte oss for at vi skulle servere skikkelig mat, laget fra grunnen av. Og slik er det blitt, tradisjonsmat fra både Evanger og Balkan, sier Styve.

Innflytterne har absolutt satt sitt preg på festivalen. I helgen var alle i det balkanske miljøet på Evanger involvert i det praktiske arbeidet.

— Hvordan har dere klart å finansiere festivalen?

— Det har kostet en del å få det til, men heldigvis har vi fått en del offentlig støtte. Eller er det en lokal dugnad. Og det er en absolutt lavkostfestival. Vi gjør alt vi kan gjøre selv. Uten de 80 frivillige som har stått på, hadde det aldri gått, sier festivalsjef Styve.

GATEPARADE: De tretten herrene i Boban i Marko Markovic Orkestar fra Serbia sørget for liv i Gata på Evanger i går. En hyggelig landsby, syntes musikerne.
Vegar Valde
ORIGINAL MAT: De sørget for festivalmat, fra venstre Britt Skaar, Mira Milikovic, Grethe Finsrud Agerlie og kokken Dennis Basara.
Vegar Valde
BALKANDANS: Fra venstre: Ingebjørg Arneberg Stueland, Lisa Nyquist Zonno, Frank Jenssen og Jone Michaelsen.
Vegar Valde
DANSET MED HELTENE: Marijana Draskic fikk seg en svingom med trompeter Sasa Jemcic i en hage på Evanger.
Vegar Valde