Det er en flust med folk rundt Smålungeren. Den røde sykkelen kjører sikk sakk mellom massene av mennesker. Bak styret sitter Karsten Standnes (18), og på bagasjebrettet gliser Astrid Bjørke Jenssen (19) og Brune. Noen gir dem high five, mens andre roper «bra» og «stilig».

— Hvis ikke den bak på sykkelen har fått beskjed om at det kommer en hump, blir det en vond opplevelse.

— Vi får mange komplimenter, uansett hvor vi er. Noen vil også prøvekjøre sykkelen, forteller Brune.

Russesykkelen «Geniekspressen» er to meter lang, rødlakkert og har en blomsterkasse på rattet. Trioen fra Bergen Katedralskole har brukt 16 arbeidstimer og 3500 kroner på å pimpe den gamle sykkelen. I hele seks år har den nemlig stått ubrukt i en garasje, og bare ventet på at noen skulle ta den til seg og bli glad i den.

— Den trengte litt justeringer, så vi begynte med å pusse den ned og lakkere den. Fremdeles mangler vi nye hjul, men det skal vi klare å skaffe før russetiden er omme, sier Brune.

Nerder med selvironi

Navnet «Geniekspressen» stammer fra en god dose selvironi. Brune, Jenssen og Standnes legger ikke skjul på at de kanskje er litt nerdene. Alle tar de både matte, fysikk og kjemi. Logoen til gruppen er en lyspære.

Sykkeleventyret startet egentlig for mange år siden. Brune hadde fått nyss i at det var noen russ som hadde en tandemsykkel som de kjørte rundt i.

— Jeg syntes det var utrolig kult. Da vi fikk mulighet til å kjøpe en slik sykkel, slo vi til, forteller Brune.

— Hvorfor ikke bil eller buss?

— Det er både dyrt, mye arbeid og en stor risiko med tanke på skade. En sykkel er både miljøvennlig og et godt fremkomstmiddel. Bergen har jo som mål å bli en bedre sykkelby. Dette er vårt bidrag, sier Brune.

Tung teknikk

Til å begynne med strevde de alle litt med teknikken. At man må ha jevn takt, og snakke sammen på sykkelen, var uvant.

— Hvis ikke den bak på sykkelen har fått beskjed om at det kommer en hump, blir det en vond opplevelse. Man må hele tiden kommunisere og fortelle hverandre hvilken retning man ønsker å kjøre. Nå begynner vi å komme inn i det, forteller Standnes.

Verst er det å starte i en oppoverbakke. Da må de både telle, og begynne å trø helt samtidig.

— Men det er faktisk ganske lett å kjøre oppover, når man først er i gang. Da er man to personer som gir kraft til pedalene, sier Jenssen.

Skal sykle i 17-mai-toget.

Nå fortsetter Tour de Russ frem mot helgen, og høydepunktet blir å sykle i toget på 17. mai.

— Tror dere at dere klarer å holde sykkelen stabil i så lav hastighet?

— Haha. Nei, det blir nok til at vi triller den mest. Det blir i alle fall kult å vise den frem, sier Standnes.