På vaktsentralen på Fjøsangerveien ringer det i telefoner, og meldinger tikker inn på de seks dataskjermene som står på hver av kontorpultene. Det er her alle meldinger til kommunen kommer inn, enten det er akutte ting eller småfeil som for eksempel boss som er kommet på avveie.

— Jeg har troen på at dette blir bra. Vi får allerede inn mange meldinger via telefon, og nå kommer det kanskje enda mer via internett, sier Håkon Fasting, driftsleder i Vann- og avløpsetaten.

Tjenesten er fra i dag tilgjengelig på forsiden på kommunens nettsider, og et interaktivt kart skal være med på gjøre innmeldingen enklere. Sett prikken på kartet, beskriv hva det gjelder og vips så har meldingen gått videre til kommunen.

Meld inn feil her: feilmelding.bergen.kommune.no

Gjennomsiktig

Feilmeldingstjenesten er et samarbeid mellom ulike etater i kommunen, og man trenger ikke lenger tenke på om meldingen havner på rett sted og hos de rette folkene. Om feilen skal til Grønn Etat eller Helsevernetaten, tar de ansatte på vaktsentralen ansvaret for å skyve sakene videre.

— Før hadde vi en liste med kontaktpersoner for ulike saker, og folk opplevde det som vanskelig å finne frem til hvem som egentlig hadde ansvaret for saken. Vi har jobbet med å finne et enkelt svar på det, og resultatet ble dette. Rask og enkelt, sier Eva Britt Isager, klimasjef i Bergen kommune.

Etter at meldingene er lagt inn i systemet, kan alle følge med på fremgangen i saken. Feilmeldingene markeres med rød farge når de er ubehandlet, grønn når de er under behandling og grå når de er ferdig behandlet. Isager påpeker at det blir lettere for alle å følge med på hva kommunen faktisk arbeider med.

MODERNE: Tidligere har kommunen lagt inn alle feilmeldinger manuelt i systemet. - Jeg tror det kommer til å slå godt an, spesielt hvis vi får lagt ut tjenesten på Facebook i tillegg, sier Strømme.

Mer effektivt

Innimellom alle dataskjermene og telefonene står et trimapparat og en stor, svart lenestol. Vaktsentralen er bemannet døgnet rundt, og det blir ofte lange vakter. Til sammen er de syv ansatte som deler på vaktskiftene.

— Ofte piper det rundt ørene på oss, og jeg tror det kommer mye mer meldinger inn nå med den nye tjenesten, sier Inger Strømme, vaktoperatør.

Frem til i dag har alle feilmeldinger gått via telefon. Fasting tror den nye tjenesten vil hjelpe til med å avdekke småfeil som kommunen kanskje ikke er klar over eksisterte. Fasting tror ikke at det ekstra presset på kommunen vil være negativt.

— Vi får mange henvendelser på telefon som dreier seg om samme sak, og nå slipper vi kanskje dette fordi folk selv kan se hva vi jobber med, sier Fasting.

Ny app?

— Jeg tror mange ser på kommunen som et mangehodet troll, der det er vanskelig å finne frem. Dette blir mer avslørende og åpent, sier Filip Rygg, byråd for byutvikling, klima og miljø.

Til høsten skal tjenesten videreutvikles for å få en egen løsning som passer til mobil og smarttelefoner.

— Ofte går folk ute på gaten og får øye på noe som de vil melde fra om. Vi skal prøve å få til noe som gjør det lettere å gjøre dette fra mobilen, og gjerne slik at de kan legge ved bilder også, sier Fasting.

Kumlokk på avveie?

Bergen kommune har jobbet med den nye tjenesten i et par måneder, men det er fortsatt mulig å ringe inn feilmeldingene.

— Dersom det er akutte saker som for eksempel et kumlokk som er borte, får folk beskjed om å ringe inn. Dette er for å sikre at alvorlige ting blir ordnet så raskt som mulig, sier Fasting mens han demonstrerer hvordan den nye nettjenesten fungerer.

— Jeg er kjempeimponert over det de har fått til. Det er slik en fremtidskommune skal være. Bergen er en stor kommune, derfor har vi et ekstra ansvar, sier Rygg.

Diskuter!

SLIK BLIR DET: Den nye tjenesten skal være enkel å bruke. Samtidig kan alle som vil følge med på hva andre har rapportert inn og hvor feilene er i byen.
SKJERMDUMP