MARIT EIKEMO

— Tiden det tar å bygge et slikt skip kan ikke måles i penger, sier Knut Hanselmann, fylkessekretær i Blindeforbundet og velrenommert modellbygger.

For halvannet år siden fikk han i oppdrag fra Laksevåg Kulturhistoriske Forening å bygge en modell av den tyske krysseren «Königsberg», som ble senket 10 april 1940 ved Skoltegrunnskaien.

Nå er modellen av krysseren ferdig bygget og klar for overrekking på Foreningens medlemsmøte i Kommandantboligen i Gravdal i kveld.

Resirkulert rekonstruksjon

— Er ikke alle gutter interessert i modellbygging, da? Jeg er vel i så måte aldri blitt skikkelig voksen, sier Knut Hanselmann som tidligere har overrakt en rekke modeller til ulike museer og institusjoner, hvorav «Statsraad Lehmkuhl» i Frescohallen er den mest kjente.

Alle sine rundt 30 modellskip har han bygget av pur interesse og glede.

— Jeg kan ikke ha noe press på meg, og jeg arbeider bare når det er mørkt og fælt ute. Da trekker jeg meg tilbake i et rom i kjelleren og har det helt stille rundt meg, sier han

Knut Hanselmann har drevet med modellbygging hele livet og begynte som gutter flest å bygge med plast. Etter hvert ble dette for kjedelig da han aldri fikk tak i nøyaktig de delene han trengte. Han utviklet dermed sin egen metode med blant annet papp, blomsterpinner, knappenåler, q-tips og minestrenger som materiale. Livbåtene på «Königsberg» har han for eksempel skåret ut i papp og trukket med sigarettpapir.

— Helt hverdagslige, resirkulerbare ting som ikke koster noe, sier han.

En av to i verden

Skipet ser ikke mindre påkostet ut av den grunn. Her er ingen detaljer utelukket - til tross for at Hanselmann hadde svært mangelfullt bildemateriale å arbeide ut fra. Til og med hakekorset er møysommelig skåret ut i papp og plassert på skipets akterside. Informasjon og dokumentasjon har han blant annet fått fra internett og Laksevåg Kulturhistorisk Forening.

Entusiastene på Laksevåg vet da også å sette pris på den sjeldne gaven, vel vitende om at dette er en av to eksisterende modeller av «Königsberg». Den andre finnes i Deutches Museum i München.

— Men mitt skip er mye finere, sier Hanslemann kjærlig. Er det en anelse vemod å spore i stemmen hans?

— Nei, i grunnen ikke. Allerede da jeg begynte å arbeide med det, visste jeg at skipet ikke var mitt. Jeg er tvert imot glad for at det havner på museum. Her blir det godt tatt vare på, i tillegg til at det trolig vil overleve meg, sier Hanselmann.

Skipet kunne ikke fått en tryggere plassering enn i bunkeren til Laksevåg Kulturhistoriske Forening, «verdens sikreste museum,» ifølge foreningsleder Rolf Zakariassen.

— «Königsberg» er en viktig del av Laksevågs historie. Derfor er vi veldig stolt og glad over å ha modellen i vår krigssamling, sier Zakariassen.

Senket av engelske bombefly

Da bergenserne ble vekket klokken fire om morgenen 9. april, var det av drønn fra kanonene på Kvarven og Hellen festning som forsøkte å stoppe den tyske invasjonen. «Köningsberg» ble voldsomt skadeskutt av granater fra Kvarven før det ble senket av engelske bombefly neste morgen. Etter et år med baugen opp, ble skipet fraktet fra Skoltegrunnskaien til Laksevåg hvor det skulle repareres. Her ble skipet trolig utsatt for sabotasje og ytterligere skadet - denne gangen så kraftig at det var umulig å redde det.

— Vi ønsker ikke å forherlige krigssituasjonen, men krigen er en del av historien enten vi liker det eller ikke. Og vi ønsker å belyse denne historien på en så seriøs og riktig måte som mulig. Derfor er «Königsberg» en verdifull tilvekst for oss i Laksevåg Kulturhistoriske Forening, sier den fornøyde formannen Rolf Zakariassen.

SJELDEN GAVE: Knut Hanselmann har arbeidet med en modell av krysseren «Königsberg» i halvannet år. I kveld blir den overrakt Laksevåg Kulturhistoriske Forening i Kommandantboligen der Kjartan Rødland skal kåsere om «Königsberg».
FOTO: KRISTIAN JACOBSEN