• Sannsynligvis er dette det eneste eksemplaret som er igjen i verden, forteller senterleder Geir Kaland i Galleriet. Han snakker om et italiensk klenodium, en Vespa-scooter.

I går fikk Galleriet en celeber gjest. En Vespa 125 «Circuito Racing Track» 1949-modell. Dette er håndbygde Vespaer, brukt i konkurranser på slutten av 1950-tallet, kjørt av kjente førere fra den tiden.

Italiensk vakt

Og for å pakke ut den skinnende grønne måtte det selvfølgelig en italiener til.

— Av denne typen er det laget kun fire- fem totalt, nå er det nok bare denne som eksisterer, sier Andrea Ceccanti. Han er salgsdirektør og holder til i London. Og er med som «livvakt» for den italienske skjønnheten.

Vespaen, som er godt brukt, har en topphastighet på 140 km/t og en motor på 125 ccm, som yter 15 hestekrefter. Den har punktsveiset helramme i lett stål. (Samme system som produsenten Piaggio brukte på flyskrog). Klenodiet er uerstattelig, og forsikret for cirka 1,2 millioner norske kroner.

Ikke rart den italienske direktøren måtte komme fra London til Bergen for å pakke den ut.

Tredje stopp

— Så vidt jeg vet er Bergen tredje stoppested. Før den kom hit har den vært utstilt både i London og Paris. Jeg er veldig fornøyd med at jeg klarte å få den hit, sier Kaland.

Den flotte Vespaen kan beskues på Galleriets Vespa-utstilling frem til 24. mai. Etter utstillingen bærer det hjem til Vespa-museet i Toscana. Der er den en del av historien fra 1946 - da den første Vespa så dagens lys.

Ifølge historien skal Vespaen ha oppstått som et resultat av at flyprodusenten Piaggio hadde mange småflyhjul til overs. Samtidig var det desperat behov for et snertent og rimelig fremkomstmiddel, ikke minst der damene kunne sitte anstendig i skjørt og kjøre. Resultatet ble altså Vespaen. Et etterkrigsikon.

Og en av de aller første finnes altså i Bergen i disse dagene.

CELEBERT BESØK: I går fikk Galleriet en celeber gjest. En Vespa 125 «Circuito Racing Track» 1949-modell. Sannsynligvis det eneste eksemplaret som er igjen i verden.<br/>Foto: TOR HØVIK