Skroget han viser oss skal ikke bli en hvilken som helst feriebåt, men en katamaran som flyr bortover sjøen i 80 knop.

– Det blir en sportsbil på sjøen, gliser Djupevåg. En sportsbil på 45 fot, med plass til syv personer.

Colin Archer-skøyter

Lars er tredje generasjon båtbygger. De to første laget tradisjonelle trebåter. Det begynte med robåter og snekker i 1947, da bestefar Lars etablerte firmaet. Og da tegningene til de sagnomsuste Colin Archer-skøytene ble frigitt i 1973/74, begynte far Kristian å bygge disse skutene.

I tillegg har firmaet opparbeidet seg solid ekspertise innen restaurering og reparasjon av eldre båter. Dette er fortsatt en del av hovedoppdragene deres.

I dag er det Lars som har ansvaret for den daglige driften.

Opera-oppdrag

Båtbyggerfirmaet har flere bein å stå på. Da det fikk prestisjeoppdraget til operaen i Oslo, ble det landskjent.

– Vi laget innredningen i storsalen, balkongforkanter og himlingsoval, sier han.

Dette i tillegg til 1000 kvadratmeter med trevegger i salen. 28 millioner ga det i kassen.

For å makte oppdraget måtte de investere i en enorm snekkermaskin, eller fresemaskin, til ni millioner.

– Den er Norges største, sier Lars og viser oss vindunderet.

– Er det slutt på tradisjonelle trebåter?

– Nei da, vi lager fortsatt på bestilling.

– Hva med den gamle kunnskapen? Går den i glemmeboken?

– Vi har dyktige folk, og fører også lærlinger frem til fagbrev, sier han.

Nisjeprodukt

Men så var det dette råskinnet på 45 fot. Båten lages i karbonfiber, for å få ned vekten, og blir såkalt vakuumstøpt med en kjerne av PVC-skum. Totalvekten blir fem tonn. Sammenlignet med vanlig glassfiber sparer man nesten to tonn.

Det koster cirka fem millioner kroner å utvikle båten, og Innovasjon Norge støtter prosjektet.

Det er Bård Sanden i Hardangerskifer som skal sitte bak rattet. Det er også han som har formgitt båten, i samarbeid med Geir Arnestad. Målet er å få den ferdig i høst.

Vidunderet blir imidlertid ikke billig å farte rundt med. To dieselmotorer, hver på 500 hk, brenner 200 liter i timen på full fart.

– Men så kommer de også langt på en time, legger Lars til.

NYE VEIER: Lars Djupevåg i det gamle trebåtbyggeriet i Norheimsund med modellen av fartsuhyret.
øivind christensen