Den gangen satt en rørt Ivar Medaas godt innpakket om bord på «Oster» og gråt da folk spilte og sang «Dar kjem dampen». Denne gangen får «Oster» seile først i kortesjen inn på havnen 3. august, men uten Ivar'en.

Helt sist av de femti veteranbåtene kommer «Stord 1». Selvsagt kan vi også komme om bord i alle de gamle, kjente traverne som «Granvin», «Midthordland» og «Atløy».

Med passasjerer

Det er også meningen at båtene skal seile de gamle rundturene sine og legge inntil nedlagte stoppesteder. Vi tipper det vil bli rift om billettene.

En ting vet vi helt sikkert: Det kommer til å være stappfullt på kaiene disse fem dagene, og kanskje særlig lørdagen, da det er lagt opp til stor havnefest.

Når vi ser gamle «Stord» under presenninger ved kaien til Mjellem og Karlsen, er det nesten ikke mulig å tenke seg at hun skal bli klar til arrangementet, men dugnadsgjengen lover at skuten skal dampe for egen maskin, selv om mye innredningsarbeid gjenstår.

Arrangementet er ikke bare ment for ildsjelene som allerede er forgapt i gamle båter, motorer, lastebiler, busser og brannbiler.

— Vi må også tenke på «etterveksten». Det er viktig at ungdommene får interessen, noen må jo ta vare på båtene også etter at de er ferdig restaurert, sier Gunnar Veltlejord, som er infoansvarlig for arrangementet. Selv har han en fortid som seilende postekspeditør på «Oster», og har vært mange turer til Mo.

Noen overraskelser

Øyvin Konglevoll elsker alt gammelt, og gleder seg som en guttunge.

Han lover at i august skal vi få beskue dampskip i tre restaureringsfaser: «Oster» som er ferdig hvis restfinansieringen kan skaffes, Stord for egen maskin, men langt fra ferdig, og DS «Stavenes» for slep fra Kaupanger. Denne siste var ferdig ved BMV i 1904, bestilt av Christian Michelsen som var direktør for Fylkesbaatane.