I går ble «den gamle portugisiske damen» for tiende gang kranet fra NHH til Bergen sentrum, for å være UKENs grønne blikkfang frem til UKE-slutt 17. mars.

Dessuten billettbørs og litt varmestue for studentene som skal hausse opp stemningen før revystart der ute i Egoland 28. februar.

«Atencao porta automatico», står det på et smårustent skilt over døren. Pass for døren! Det gjør vi.

— En buss uten sidestykke i norsk busshistorie, sier bussjef Rolf Ellingsen, med fingrene like grønnflekkete som bussen.

For ikke er den registrert, og ikke tar den passasjerer. Dessuten har den et punget dekk foran.

Men rattet er på rett side, om du skjønner.

Helt gratis

Bussens historie er like spesiell som bussen selv. Minst.

Den festlige historien begynte i Portugal for tjue år siden, i 1982.

Medlemmer av det daværende UKEstyret snublet over bussen under en reise dit. De forelsket seg i den og fikk den av en eller annen grunn til odel og eie uten å betale en eneste escudo.

Deretter brukte studentene næringsvettet sitt og fikk et norsk firma til å betale «bussbilletten» hjem til Norge.

Og vips hadde UKEN fått sin dobbeltdekker. En Leyland-produsert AEC.

— Portugiserne var visstnok bare glad for å bli kvitt bussen, flirer årets bussjef.

«Den gamle portugisiske damen», kaller han doningen, med fjerne strenders romantiske bølgeskvulp i stemmen.

Eventyret var ikke ute

Men da det portugisiske eventyret var ute for bussen, startet det norske.

Det begynte med UKEN 1984, det årets forsvarsminister Kristin Krohn Devold var styremedlem der ute i Helleveien.

Siden den gang har hvert bidige UKEstyre tatt pent hånd om bussen. Pikket rust, malt den innvendig og utvendig, vasket gardiner og vinduer og sikkert tørket opp noe øl-søl også.

Totalrenovert den hvert annet år, rett og slett.

Og fått den motorløse raringen tauet frem og tilbake til Torget og Torgallmenningen ti helsprøe NHH-UKER til ende.

— Men for at bussen vår ikke skal flekke med seg hele ledningsnettet i bygatene, er Viking nødt til å skru av forhjulene før bussen går på hengeren, klukker bussjefen.

Den fire og en halv meter høye damen må pent finne seg i å bli avkledd understellet, år etter år.

Uten hus

Det gikk på et vis - i år også. I hvert fall kom bussen på plass på Torgallmenningen etter planen, og ble feiret med avduking og showpregede tilstander i går kveld.

Verre blir det når UKEN er over og Orvil-kjekkasen skal i hus igjen, i påvente av UKEN 2004.

— For nå står vi faktisk uten garasjeplass til bussen, forteller UKENs pressekontakt Knut Lein.

NSB har til nå forbarmet seg over bussen, men har ikke lenger anledning.

— Og det er utenkelig at den skal stå utendørs i flere år, det vil være bussdøden, sukker Lein.

Derfor sender Byredaksjonen følgende utfordring til alle tidligere NHH-studenter med garasjeplass til en dobbeltdekker - hvem nå det måtte være: Gjør døren høy og porten vid - og gi NHH-bussen tak over taket.

— Du får sikkert to fribilletter til revypremieren til takk.

PÅ PLASS: Viking sørget for at slepet fra NHH til Torgallmenningen gikk etter planen.
Foto: Gidske Stark