— Jeg så denne kryssfinerveggen og ble inspirert, sier Fredrik Rysjedal.

Bak ham reiser Statsbygg den nye gulatingsbygningen og foran det, ut mot Kaigaten, strekker det seg et gjerde. Det ligner en tegneseriestripe, med kraftige, groteske bilder. De viser i sekvenser et uhyggelig aktuelt budskap om et miljø under press.

— Det har vært mange med å male på gjerdet. Et arbeid som begynte i fjor vår. Men vi synes jo det er trist å lage en slik apokalypse nå når japanerne har det så hardt, sier Rysjedal.

Gatekunst, ikke graffiti

Gjerdet har stått i litt over et år. Arbeidet med å male motivene tok til i høst. Det har foregått med maling og pensler, ikke sprayboks, så dette arbeidet må puttes i gatekunstsekken, det er ikke graffiti, påpeker Rysjedal.

Han er grafisk designer og er opptatt av grafikk i rommet, forteller han. Det at han jobber i en bransje som følger med på arkitektoniske prosjekter gjorde også at han visste det skulle komme noen byggeprosjekter sentralt i byen.

— Det er ikke noe nytt at byggeprosjekter blir benyttet til å fremme forskjellige budskap. Det var helt normalt for hundre år siden også. Jeg har sett på bilde byggeplassgjerdet til Den Nationale Scene som var fullt av håndmalt reklame da teateret ble bygd. Og i India er det helt vanlig å male på midlertidige konstruksjoner, forteller designeren.

Støtte fra kommunen

Selv om han har hatt ideen og regien på arbeidet, har han absolutt ikke vært alene om jobben. Med på prosjektet inviterte han folk fra arbeidsplassen sin, og mange andre profesjonelle. Både studenter fra Kunsthøgskolen og UiB. Mange av de profesjonelle hadde aldri malt på noe så stort før. Også amatører fikk være med, ungdommer fra videregående skoler i byen og fra Mo og Jølster vidaregåande skule i Sogn og Fjordane.

Han søkte Bergen kommune om tillatelse til prosjektet og om økonomisk støtte og fikk ja. Kommunen støttet prosjektet med 50.000 kroner.

Budskap om bærekraft

  • Det skulle være et åpent prosjekt hvor de som deltok fikk være med å bestemme. Jeg satte bare ett krav: at gjerdet skulle ha et budskap om bærekraftig utvikling. Så satte vi i gang og fikk samlet alle i fjor høst. Før vi begynte hadde vi diskutert oss frem til hvordan gjerdet skulle se ut. Og så kom den bitende kalde vinteren. Da mildværet satte inn etter nyttår fikk vi gjort det ferdig. Da hadde vi møttes 30 ganger på fritiden, forteller Rysjedal.

De kontaktet malermestere for å få maling om skulle kasseres, og var veldig fornøyd med gjenbrukstanken i det, selv om fargene ikke ble helt som de hadde tenkt. I begynnelsen av måneden var de ferdig. Nå driver de og flikker.

En flodbølge

For ikke så lenge siden kunne journalisten, som har fulgt nysgjerrig med en stund, se at det var kommet noen oppfordringer bortover finerplatene: Hva om du tok en kjøttfri dag i uken? Hva om du ikke brukte fly når du skal reise? Og andre miljøargumenter.

— Vi begynner gjerdet med en flodbølge som skyller bortover, det gir litt triste assosiasjoner akkurat nå, sier Ingvild Os. Hun er master i design fra Kunsthøgskolen og har malt plattformene og elefanten, forteller hun.

Mikael Toppe Ingebregsen er elev på Olsvikåsen videregående skole. Han har Fredrik Rysjedal som tegneserielærer på skolen, og er veldig glad for å ha fått være med. Han har blant annet malt grunnfarger i skarp grønn, blå, rød og gult. Han og Fredrik har også stått for de hvite og svarte stripene, forteller han.

— Vi ville gi byen en vitamininnsprøytning, sier Rysjedal. Et helt pillebrett, ser det ut til, piller i farlig skarpe farger.