IRINA LEE

— Jeg ser på dette som en del av jobben. Men jeg må selvsagt være flink til å sette grenser, sier Erna Solberg. I kveld stiller hun opp i «Den store klassefesten» på NRK sammen med Dagfinn Høybråten.

Medierådgivere Bergens Tidende har vært i kontakt med påpeker at synlighet i mediene, også i ukepressen, er helt vesentlig for politikere i dag.

— Faren er at de kan oppfattes som useriøse dersom de stiller opp på for mye ablegøyer, sier kommunikasjonsrådgiver Sten R. Helland i Helland Consulting.

Erna på snowboard

Se og Hør-journalist Preben Sparre-Enger har laget en rekke reportasjer om Erna Solberg. Denne uken intervjuet han ministeren på hennes kontor.

— For oss er politikere først og fremst kjendiser, så vi lager vanlige kjendissaker på dem, sier Sparre-Enger til BT.

De siste årene har han fått være med Solberg på hyttetur til Hardanger, på guidet tur rundt om i Bergen med henne og familien, på besøk hos bestemoren hennes, og på utflukt i skibakken.

— I fjor påske stilte hun opp på snowboard for oss, forteller Se og Hør-journalisten.

-_Hun er alltid positiv, og virker aldri tilgjort, legger han til.

Godt fornøyd

Kommunal- og regionalminister Erna Solberg er selv godt fornøyd med samarbeidet med ukebladet.

— Jeg har fått mange fine bildeserier fra pressefotografer. Det kan du si er en av fordelene med å stille opp. Men det er nok lite av mitt politiske budskap som kommer på trykk, forteller Solberg.

— At jeg valgte å si ja til «Den store klassefesten» har lite med mediestrategi å gjøre. Hvis min gamle klasse hadde fått vite at jeg hadde takket nei til klassefest i NRK-regi, ville de vel neppe ha snakket med meg igjen, sier hun og ler.

- Når ut til folket

Kommunikasjonsrådgiver Sten R. Helland har selv bakgrunn som journalist og rådgiver. I 1996 og 1997 jobbet han som statssekretær for daværende statsminister Thorbjørn Jagland (Ap).

— Den lange valgkampen er i gang, og politikere er dønn avhengig av mediene. På en måte kan man si at det er to ting som betyr noe for en politiker. Det ene er politikkens innhold. Det andre er kommunikasjon og synlighet gjennom mediene, sier han.

At Erna Solberg stiller opp for ukebladene, har han stor forståelse for.

Tydelig

Administrerende direktør i kommunikasjonsbyrået Agendum, Morten E. Pettersen, tror også at Solberg gjør klokt i å være synlig overfor ukebladleserne.

— Hun er svært tydelig som politiker når det gjelder hennes fagområde. Men som emosjonell kommunikator er hun foreløpig ikke like sterk. I ukebladene kan hun få frem andre sider ved seg selv, som kanskje ikke blir like synlige i Aftenposten, påpeker Pettersen.

Blant gode emosjonelle kommunikatorer trekker han frem Carl I. Hagen (Frp) og Kristin Halvorsen (SV).

— Jens Stoltenberg og Kjell Magne Bondevik er tidvis også gode til å kommunisere følelser, sier Pettersen, som selv har bakgrunn som politisk rådgiver.

Både Pettersen og Hellands klare råd er at politikere selv må sette grenser for hvor mye av privatlivet sitt de vil dele med pressen. Det er Erna Solberg selv bevisst på.

— Bladene vil jo alltid ha gøye bilder, og jeg har fått en del forespørsler om å stille opp på «bli ny»-reportasjer. Det er nok det eneste jeg takker nei til, sier Erna Solberg.

STILLER OPP: Erna Solberg vet at mediene er viktig for å få frem budskapet. Onsdag gikk det slag i slag, med radio-, tv-, avis- og ukebladintervjuer.<br/>Foto: HÅVARD BJELLAND
VARMT GJENSYN: Erna Solberg tok imot Se og Hør-journalist Preben Sparre-Enger og fotograf Morten Eik (i bakgrunnen) på sitt kontor onsdag. - Det er veldig hyggelige folk som jobber i ukebladene, sier kommunal- og regionalministeren.
HOLDER TRÅDEN: I kveld stiller Erna opp på «Den store klassefesten».