Erlend Sand (30) har alltid hatt en drøm om å eie sin egen seilbåt.

I fjor sommer bestemte den trønderske jusstudenten ved UiB seg for å gjøre drømmen virkelig. Men det gikk ikke helt som planlagt. 17. september i fjor kastet Sand med frivillig mannskap loss fra Aker brygge. De skulle seile til Bergen på fem dager, en strekning på 67 mil.

Båten er fortsatt ikke kommet frem.

— Det hadde jeg ikke trodd. På en side har det vært kjipt, men samtidig har jeg lært mye på denne tiden, sier Sand.

Kunne ikke heve seil

Sand kunne nemlig lite om seiling før han startet.

Han drev litt mer jolleseiling da han var liten og begynte på sjøfartsfag før oppdrag innen politikken tok over for den tidligere Venstre-politikeren. Da kunne han fortsatt ikke heise et seil.

Det kunne han fortsatt ikke da han i fjor sommer kjøpte en båt i Oslo over Finn.no.

Etter litt øving, blant annet med studentlaget BSI seiling, la han i september ut på ferden sammen med noen mer erfarne seilere fra Aker brygge. Dessverre varte det ikke lenge før de første problemene dukket opp.

Motortrøbbel

Ikke langt ut fra bryggen begynte motoren å lage problemer. De måtte søke nødhavn i Kavringen i Indre Oslofjord.

Etter å ha fått fikset litt på motoren, seilet de noen dager før hovedmotoren sviktet fullstendig utenfor Stavern.

— Planen var at motoren skulle repareres raskt, men mekanikeren bare ristet på hodet og sa at den måtte inn på spesialverksted, forteller Sand.

Mannskapet avmønstret og Sand bestemte seg for å overvintre i Stavern. Julen ble feiret på båten, og han benyttet muligheten til gjøre en del utbedringer, inkludert en ny påhengsmotor.

I april fortsatte ferden. Men etter å ha seilt i 20 minutter, brøt den nye motoren sammen.

De hadde fylt olje på oljeindikatoren og ikke oljetanken.

— Vi måtte nesten le. Det var ganske utrolig, sier han.

Hentet av redningsskøyten

Etter å ha seilet til Kragerø, fikk han en ny påhengsmotor. Deretter gikk kursen videre sørover, av og til alene, men stort sett med familie og venner som mannskap.

Resten av seilasen har gått relativt radig sammenliknet med den første etappen, men det har skjedd flere nesten-ulykker.

Bomutfallet røk utenfor Lista.

Utenfor Jæren la han på seil nattestid fordidet var det meldt et opphold i uværet. Dessverre slo uværet inn tidligere ennmeldt. Han mistet kontroll over båten i høye bølger og sterk vind midt på natten. Heldigvis ble han hentet av en redningsskøyte, som tok båten inn trygt i havn i Hellevik.

Han måtte dessuten sy et dypt sår i låret.

Båten er nå kommet til Stavanger, hvor den ligger til onsdag. Planen er å den skal nå Bergen neste helg, over åtte måneder etter planlagt ankomst.

Dyrt, men verdt det

Sand insisterer på at han ikke angrer på turen.

— Jeg skulle selvfølgelig ønske at det ikke hadde vært så mange problemer, men jeg har opplevd veldig mye og lært utrolig mange ting om seiling og båtliv på denne måten, ting jeg ellers aldri hadde lært. Dessuten har jeg fått sett hele sørlandsstripen. Det er spennende for en trønder, sier Sand.

Seilasen har imidlertid tært på studentens økonomi.

— Jeg har brukt mer på transportetappen enn på selve båten, så sånn sett har det blitt dyrt. Men de lærdommer jeg sitter igjen med, gjør at jeg sikkert kan spare penger på båtliv i fremtiden. På det beste har dessuten seilasen vært veldig flott, akkurat slik jeg har drømt om, sier Sand.

Du kan se flere bilder fra seilasen på Erlend Sands Instagram-side.

OVERVINTRET: Båten overvintret i Stavern, der Sand gjorde utbedringer på den.
Privat
REDDET: 12. mai revnet seilene utenfor Jæren, og mannskapet mistet kontrollen over båten i høye bølger og sterk vind nattestid. Heldigvis kom redningskøyten, som skimtes på bildet, til unnsetning. Båten ble slept til havn i Hellevik.
Privat
VOLDSOMT: Båten har vært gjennom mye de siste åtte månedene.
Privat
LEGEHJELP: Da han skulle kutte åpen en flaske med silikon, kuttet Sand et dypt sår i låret. Det trengte han legehjelp for å sy igjen.
Privat