— Det er jo en egen liten glede ved det å sykle forbi guttene i tights opp en bakke i jobbklærne. Jeg må innrømme det, sier fylkesordfører Tom Christer Nilsen (H).

Provosert? Enkelte blir det. I Norge ser nemlig de fleste fortsatt på sykkel som trening, ikke transportmiddel.

Dette var SV's Marthe Hammer så vidt innom da hun sa at hun ønsket seg en mer feminin sykkelpolitikk. Nilsen synes hun tar opp en viktig problemstilling, men sier samtidig at utfordringen er mer kompleks enn som så.

Han bruker selv elsykkelen til jobb stort sett hver eneste dag. Det betyr 4,5 kilometer sykling til kaien på Askøy, en båttur over til Nøstet, og nye 1,5 km på sykkelsetet. De dagene han ikke rekker båten hjem, må han sykle rundt - en distanse på rundt 22 km. Dette har han holdt på med siden september i fjor. Nå håper han at flere får øynene opp for dette fremkomstmiddelet.

— En stor andel av dem jeg møter når jeg sykler, ser ut som om de deltar i Tour de France. I de landene hvor sykkelandelen er høy tenker man mer på sykkel som et fremkomstmiddel. Det må vi bli flinkere til også i Norge. Elsykkel er et bra alternativ til bil og buss. Man får beveget seg, og samtidig kommer man seg på jobb uten å svette.

Les også:

Frustrasjonsfritt

Sykkelandelen i Bergen er på kun tre prosent.

— Skal vi få gjort noe med det, kan elsykkel absolutt være en løsning. Jeg tror det kan forandre hvordan vi ser på sykkel som transportmiddel. I alle fall her i Bergen, hvor det er en god del bakker, tror fylkesordføreren.

I fjor ble det solgt 350.000 nye sykler i Norge. Av dem var rundt 4000 elsykler.

Å sykle sparer deg for bilkøer og frustrasjoner med kollektivtrafikken. Må du imidlertid dusje og skifte to ganger om dagen, tar det tid. Enkelte blir dessuten slitne bare ved tanken på å sykle til arbeidsplassen.

Nilsen vil ikke anbefale elsykkel til de som allerede sykler. Han tror at mange vil finne det mer overkommelig å bytte bil med elsykkel fremfor vanlig sykkel. Særlig på denne årstiden.

- I gal retning

Idrettstrener og ekspertkommentator Johan Kaggestad har tidligere påpekt overfor BT Sprek at det er en mye større helsegevinst i å sykle uten motorhjelp.

— Hvis ungdom begynner å bruke elsykkel, har vi fått et samfunn som går i gal retning, sa Kaggestad tidligere i år.

Eksperten har sagt at han selv aldri kommer til å prøve det.

— Det er mye bedre å gi folk starthjelp til å komme i gang med ordentlig trening enn å henfalle til et bekvemmelighetssamfunn der man snart ikke er i stand til å gå uten en gåmotor, mener Kaggestad.

— Jeg blir provosert. Han tar fullstendig feil slik jeg ser det, parerer Bergens sykkelsjef, Einar Grieg.

— Elsykkel er ikke problemet. Problemet er at man er mindre fysisk aktive. Med elsykkel er det også en fysisk effekt, for man må være i aktivitet når man bruker den. Det må jo være bedre enn å være passiv, som når man kjører bil eller velger kollektivtransport, sier Grieg.

— Så elsyklistene er ikke juksemakere?

— Nei, overhodet ikke. Det begrepet der må bort, mener han.

De har to elsykler stående på jobb, og sykkelsjefen bruker både det og vanlig sykkel.

Sa opp parkeringsplass

Og hvordan havnet fylkesordføreren på sykkelsetet?

Det startet med at han var i dialog med Naturvernforbundet om et prøvesyklingsprosjekt. Han tenkte at det kunne være kjekt å bruke kroppen litt mer, og i tillegg var han positiv til å forsøke et miljøvennlig alternativ til for eksempel bil.

— Jeg kom over en elsykkel på tilbud, og handlet vel litt på impuls, sier han.

I motsetning til impulskjøp flest, ble dette en god investering. Han syklet til og fra jobb gjennom hele vinteren, og da sommeren kom var han allerede hektet.

Nilsen valgte da å investere i en litt mer avansert modell enn den han hadde. Samtidig sa han opp parkeringsplassen sin i fylkesbygget.

— Dette er ikke bare snakk om mosjon og en miljøvennlig måte å komme frem på. Det er også en fantastisk måte å starte dagen på. Jeg får mye frisk luft, og hjernen er på topp når jeg kommer på jobb, sier han.

— Hvilket treningsutbytte får du?

— Du kan jo selv bestemme hvor mye du vil trå til. Du kan bli svett om du vil det, men du trenger det ikke. Min erfaring er at det er brukbar trening uten svette. Det er uansett bedre å tråkke lett på sykkelpedaler enn å tråkke på en gasspedal.