— Hvis det viser seg at det er Mjellem & Karlsen som har ansvaret for at «Geco Sapphire» sank, dekker forsikringsselskapet regningen. Rederiene krever at vi har denne typen forsikring, sier Harald Stegen, personal- og administrasjonssjef ved Mjellem & Karlsen til Bergens Tidende.

- En rederisak

Harald Stegen sier at det i utgangspunktet er rederiets forsikringsselskap som skal betale for redningsaksjonen.

— Når båter skal reddes, er det en rederisak. Redningsarbeidet blir også ledet av rederiet og rederiets forsikringsselskap, sier Stegen. Hvem som til syvende og sist må betale regningen er fortsatt et åpent spørsmål. Det vil først bli brakt på det rene når ansvaret for uhellet skal plasseres. Sluttregningen blir da sannsynligvis en sak mellom forsikringsselskapene.

Ingen god reklame

— I dag har vi hatt møter med forsikringsagenten og rederiet. Slike spørsmål har ikke vært noe tema, sier Harald Stegen.

Han vedgår at hendelsen mandag ikke er noen god reklame for skipsverftet.

— Vi kunne vært dette uhellet foruten, sier han. Pressetalskvinne Rhonda Boone i det London-baserte seismikkselskapet WesternGeco sier til BT at selskapet er forsikret gjennom en rekke selskaper, og at det etter det hun kjenner til ikke har vært noen diskusjoner om hvem som skal betale for å få skipet opp fra havbunnen.