Setter fisk fart på forbrenningen og gjør oss slankere? Kan femåringer få bedre konsentrasjon av å spise fisk? Og hjelper det mot fødselsdepresjoner?

Det skal prosjektet FINS (Fish intervention studies) kunne gi oss noen svar på.

— Vi vet at folk generelt spiser mindre enn anbefalingen om fisk tilsvarende 2-3 middagsporsjoner i uken. Vi vil se hva det gjør med folk når de øker inntaket, sier forskningsdirektør Ingvild Eide Graff hos Nasjonalt institutt for ernærings- og sjømatforskning (Nifes) i Bergen.

I snitt spiser vi 34 kilo fisk i året. Forbruket har gått jevnt nedover i flere år. Samtidig spiser vi mer kjøtt, i snitt 75 kilo i året.

- Vet at det er sunt

På en restaurant i byen sitter Edith Marie Aalberg (2 1/2) og nyter smaken av rå laksebiter i soyasaus.

— Hun er utrolig glad i fisk, forteller mamma Linn Pettersen.

Vi vet jo at det er sunt. Og at det er bra for hjernen Småbarnsmamma Linn Pettersen

Familien spiser fisk til middag minst 2–3 ganger i uken. Og Edith er glad i både feit og mager fisk.

— Vi vet jo at det er sunt. Og at det er bra for hjernen, sier Pettersen.

— Det hersker kanskje en oppfatning om at det er vanskelig å lage gode fiskeretter. Men det er jo ikke det, mener familien.

Testpersoner i bur

I prosjektet skal også Universitetet i København bidra. De vil plassere testpersoner i rom på 15 kubikkmeter, der de må oppholde seg i ett døgn. Forskerne skal finne ut mer om hva som skjer i kroppen deres mens de spiser fisk.

— Det vi tror er at vi produserer mer brunt fett når vi spiser fisk. Brunt fett gjør at vi forbrenner mer. Dermed kan dette ha betydning for overvekt, sier Graff.

Forskerne skal teste hvordan temperaturen stiger i rommet, hvor mye CO2 man puster ut og hvor mye oksygen man forbruker. Og hva som kommer ut i urinen.

Men dette er bare en liten del av prosjektet som koster 70 millioner kroner.

— Dette er den største nasjonale enkeltsatsingen på helseeffekter av fisk noen gang. Vi vet for lite om helseeffektene av fisk og regner med at dette skal bidra til flere svar, sier Graff.

Studerer folk, ikke mus

De nærmere 1000 testpersonene som er med i prosjektet skal spise ulike typer fisk: Både laks, torsk, makrell og sild. Både barn, ungdom, gravide og eldre er med.

— Forskjellen mellom dette prosjektet og tidligere studier på fisk er to ting: Det gjøres på folk. Og de spiser fisk som mat, ikke bare enkeltkomponenter som omega 3 eller fiskeproteiner, sier Graff.

Det er gjort noen få studier med mennesker som blant annet indikerer at mager fisk har en slankende effekt.

— Dokumentasjonen her er mangelfull. Indikasjoner fra dyrestudier tyder på at proteiner i mager fisk bremser fedmeutviklingen i mus og rotter i større grad enn andre magre matvarer, sier Graff.

Det omfattende prosjektet skal også ta for seg fiskens betydning for mental helse. Her finnes det noen enkeltstudier der omega 3 har vært gitt til skolebarn. Man vet også at vitamin D fra feit fisk kan være viktig for hjerneutvikling.

— Det mangler studier der barna spiser fisk. Jeg skal selv til Tyskland for å være med på fiskespisestudiene blant fem-seksåringer. Vi skal se på om dette gjør noe med deres konsentrasjon, læreevne og hukommelse, sier Graff.

IKKE BARE FEIT FISK: Flere fiskeslag er med i studiene som nå settes i gang i Kina, Danmark, Tyskland og Norge. Makrellen er blant dem, forteller forskningssjef Ingvild Eide Graff.
ANDREA STRØMMEN