• Ja, sier brannvesenet. - Nei, sier Vegvesenet.

Brannsjef Johnny Skjerping i Lærdal har fått nok av forholdene i verdens lengste veitunnel, Lærdalstunnelen.

Men seksjonsleder Terje Totland, sjef for vegtrafikksentralene i region Vest, ser ikke problemet.

— Vi føler oss veldig trygg på at tunnelen er 100 prosent. Det er utenkelig at tunnelen blir stengt, sier han til bt.no.

Hastemøte

Torsdag skal de to møtes for å diskutere saken. Møtet er kommet i stand etter at Skjerping gikk ut i Sogn Avis i dag og truet med å stenge den 24,5 kilometer lange tunnelen for tunge kjøretøy.

Ifølge paragraf 37 i brannvernloven kan han gjøre det «ved overhengende fare».

Vi sliter med Vegvesenet. Jeg føler at vi ikke blir tatt på alvor. Vi skal tross alt sende mannskapene inn. Brannsjef Johnny Skjerping

Skjerping krever at defekt overvåknings- og sikkerhetsutstyr settes i stand snarest mulig. Det har vært problemer med utstyret i sommer.

I fjor sviktet også signalanlegget og en vakt måtte stå utenfor og dirigere og kontrollere trafikken.

«Blir ikke tatt på alvor»

I 2008 var gjennomsnitt kjørte det 1680 kjøretøy gjennom tunnelen per døgn, og tungtrafikken utgjorde en fjerdedel.

— Vi sliter med Vegvesenet. Jeg føler at vi ikke blir tatt på alvor. Vi skal tross alt sende mannskapene inn. De tar ikke dette med samme alvor som oss. Det er utfordringen her, sier Skjerping til bt.no.

Stridens kjerne er det bergensutviklede overvåkningssystemet Tunsafe som kun brukes i den undersjøiske Bømlafjord- og Lærdalstunnelen. Det kan kontrollere at alle kjøretøy som kjører inn i tunnelen også kjører ut på motsatt side, men har sviktet i sommer.

— Når Tunsafe er borte, betyr det dårligere sikkerhet. Vi er ikke enige i at tunnelen er trygg nok, sier Skjerping.

Med ekspress til Bergen

Serveren det er feil på, er sendt med ekspress til Bergen tirsdag for reparasjon.

— Jeg håper det er snakk om et par dager før det er i orden, sier Totland.

Han understreker at det ikke er samme type overvåkning i andre tunneler.

— Tunsafe er bare et ekstratiltak. Vi overvåker 200 tunneler i regionen vår. Vi følger med 24 timer i døgnet og kan se hvis noen tar ut en brannslokker. Vi kan måle gass og informere brannfolkene om hvor gassen er. Lærdalstunnelen er sikker og i orden, sier Totland.

«Mer redd for andre tunneler»

Han vil heller vil bruke pengene andre steder:

— Det er andre tunneler jeg er mer redd for. Men vi er i dialog hvis det skulle oppstå noe, og samtidig vil vi følge opp det brannvesenet ber oss om, sier Totland.

Skjerping mener Lærdalstunnelen, som er mer enn dobbelt så lang som for eksempel Gudvangtunnelen, står i en særstilling.

— Det er helt feil å sidestille den med alle andre tunneler. Vi er nødt til å si fra nå, sier han.

Før Gudvangtunnelen på 11,4 km skulle åpnes i desember 1990, truet brannsjefen i Aurland true med å stenge tunnelen dersom han ikke fikk utstyr til brannvesenet.

— Det er akkurat det samme som skjer nå. Vi har også Oslofjord-saken friskt i minne. Vi kan ikke se på at beredskapen og sikkerheten blir dårligere, sier Skjerping.

Diskuter saken under:

AVVISER: Terje Totland i Statens vegvesen vil ikke godta brannvesenets påstand om at Lærdalstunnelen er et problem. Han er mer bekymret for andre tunneler i regionen.
STATENS VEGVESEN (arkiv)