Og kanskje var det et og annet jentehjerte også, som lot seg påvirke. Som åtte og et halvt år gamle Gwen Ellis som allerede har bestemt seg for å bygge en modell av en engelsk jernbane når hun blir større.

Gwen står sammen med sin far, Martin Ellis, mens et stormodelltog sirkler omkring dem og støter ut ekte lyder fra fyrkjeler og togsignal. De kommer fra høyttalere inne i vognene, forteller Ellis.

Smalsporet fra Colorado

— Et stormodelltog er laget for å kunne brukes utendørs, både toget, skinnegangen og husene langs banen er beregnet på det, sier Martin Ellis, som er fra England, men har spesialisert seg på å gjenskape nedlagte togbaner bygd i Colorado i USA mellom 1880 og 1950.

— Jernbanemodellen han viser publikum er smalsporet, tre fot, og banene ble bygd mellom 1880 og 1950, under vanskelige forhold ofte. Særlig vest i Colorado er det mye fjell, forteller han. Selv eier han husene, mens skinnene er det messearrangøren, Norsk Jernbaneklubb i Bergen, som eier.

— Har du vært i Colorado?

— Nei, jeg har sett det bare på film, men jeg ønsker å reise bort, svarer Ellis.

Betaler selv

Ved siden av de radiostyrte bilene, hvor de minste ungene sitter tett i tett og fjernstyrer biler ved hjelp av ratt, dukker plutselig Jørgen Jensen Axelsen (11 1/2) og Erik Kuhnle Palerud (12) opp.

Fredag kveld jobbet de fra åtte til halv to om natten for å bli ferdige med å montere legojernbanen sin, som de har laget helt selv. Det er tredje året Jørgen og Erik stiller ut banen sin på modellmessen, men i år har de utvidet den med to tredjedeler. Toget er et F 7-tog og skal gå til Santa Fe. Det står tydelig skrevet på vognene.

Er det foreldrene deres som betaler dette da? spør vi? De ser forbauset på oss.

— Å nei. Vi må betale selv. Vi får bursdagsgaver og sånt. Det koster mye penger, bare tenk på alle skinnene, sier de. Og så har de fått hjelp av Jørgens bror Even, og kameraten, Jonas Hopsdal.

— Vi jobber med banen hele tiden, og utvider stadig. Det er liksom bylivet vi skal vise her, sier de og henviser til flyplassen som de også har laget.

I natt skal de overnatte i sovepose i hallen. De må passe på banen sin, så den kan vises frem i dag også, og så er det gøy å sove her, mener de.

Standardmål

Norsk Jernbaneklubb i Bergen viser selvsagt frem banen sin. Den har de kopiert etter deler av Bergensbanen, fra Ygre øst for Voss til Krohnstad, forteller formann i klubben, Øystein Pettersen. Området ved Krohnstad er et hvitt felt for øyeblikket.

— Klubbens medlemmer skal vise hvordan de bygger opp banen og området rundt. Det er mange som interesserer seg for det og vil se hvordan det foregår, sier Pettersen.

Og i år er det også fint besøk av Fremo Norge fra Østlandet og Stavanger. Denne klubbens bane har mål som kan kobles på de standardmålene som brukes av modellklubber ellers i Europa. På banen har de stasjoner fra Arendal, Grimstad og Sandnes-området. Tore Urvik fra Stavanger forteller at til neste høst skal Fremo koble banen sin til verdens største modellanlegg som skal bygges i Alsfeld i Kassel i Tyskland. Jernbanelandet.

Det blir bra greier, forstår vi.

RUNDT OG RUNDT: Ruben-Leon McFarland (4) koser seg med å se toget passere. FOTO: MARTE ROGNERUD