Bt.no stilte seg opp med videokamera over motorveien i Åsane mandag morgen. I løpet av 20 minutters rushtrafikk telte vi 18 biler med lysmangler.

Hadde politiet hatt kontroll, kunne de håvet inn penger: Gebyret for å kjøre med feil lys er for tiden 2000 kroner.


Les forskriften her. (ekstern lenke)

— Dette er et problem vi erfarer har økt de senere årene. Vi må stadig oftere påpeke mangler ved lysene i EU-kontroller, sier markedssjef Ole Christensen i NAF til bt.no.

Dyrt og vanskelig

Mange billys blender også feil fordi eierne har fått lyktene ut av stilling når de har prøvd å skifte pære selv.

Årsaken til at så mange synder med lysene, tror Christensen er at det er blitt svært vanskelig å gjøre selv enkle operasjoner på moderne biler. Selv et pæreskift kan være en jobb man ikke klarer selv.

— Det er blitt veldig kompakt nede i motorrommene, sier han.

Dessuten er det blitt vanskeligere å få hjelp ved bensinstasjoner. Ifølge NAF har bilbransjen lagt restriksjoner på hvem som får utføre reparasjoner på bilene. Det har ført til at det er blitt svært vanskelig å finne motorkyndige på en vanlig bensinstasjon.

— Da må man inn på et verksted, og det kan bli dyrt. Bare å skifte en pære kan koste mangfoldige hundrelapper. Mange bilister velger heller å kjøre med feil lys til de skal på service, mener Christensen.

Irriterer du deg over biler med feile lys? Si din mening!