Paleontologer har undersøkt et 300 meter langt utgravingssted like utenfor byen Zhucheng, og avdekket et tettpakket lag med fossiler som kan være 100 millioner år gammelt.

— Denne samlingen fossile dinosaurer er så langt den største i forhold til arealet som er blitt oppdaget i verden, sier Zhao Xijin, en paleontolog fra Chinese Academy of Sciences, til Beijing News.

Utgravningene er gjort i løpet av de syv-åtte siste månedene, og skal ha blant annet ha gravd opp fossilen av en 20-meter lang nebbdinosaur. Fossilene dateres hovedsakelig til sen krittid, da dinosaurene døde ut. Forskerne håper at funnet kan fortelle mer om hvorfor dinosaurene døde ut.

Nå har forskerne stengt utgravningene for vinteren, men avviser ikke at det kan bli gjort flere funn.

Zhucheng, som ligger i Shandong-provinsen på østkysten, er allerede kjent som «Dinosaurbyen».

Det første funnet i byen ble gjort i 1964, da geologer på jakt etter olje kom over en samling fossiler under rutinemessig testing av jorden. Dinosaurfossiler er senere funnet på rundt 30 steder i nærheten av byen.

Lokale myndigheter sier til et kinesisk nyhetsbyrå at det skal bygges en dinosaurpark i området.

HISTORISK: Arbeidere i full gang med å utforske det gigantiske fossilfunnet. Bildet viser bare en del av området. FOTO: XINHUA, PHOTOSHOT