Allerede i 2011 skrev BT om planene for gjenopprettelsen av ruten mellom Bergen og Newcastle. Den gangen var målet at båttrafikken skulle gjenoppstå i løpet av 2012.

Etter hvert som arbeidet skred frem, innså man at det ikke kunne bli aktuelt før i 2013. Nå har også de planene gått i vasken.

— Det var en teoretisk mulighet for å få det til i år. Men vi vurderte det tidlig slik at det ble for knapt til å få planlagt oppstarten skikkelig, sier Hans Runshaug.

Mangler finanser

Det er han som styrer arbeidet med båtruten fra norsk side. Etter det BT forstår, har det skortet på finansieringen av ruten. Mange har meldt seg, uten at nok har forpliktet seg.

Siden våren 2011 har en gruppe planlagt en ny passasjer— og lasteforbindelse til sjøs mellom Hordaland/Rogaland og Nord-England.

På høsten samme år skulle man gå i forhandlinger om et skip som kunne settes inn i farten fra 2012.

Reiselivsdirektør Ole Warberg har flere ganger uttalt seg positivt om mulighetene for å få det til i BT. Nå er han derimot litt med nedstemt.

— Siden i sommer har vi kjørt en prosess med å få dette ut i markedet, og invitert til felles finansiering. Målet var å komme i havn for 2013, men det klarte vi ikke. Man har fremdeles ikke kommet opp på det finansielle behovet som trengs.

Flere valg

Warberg sier det handler både om hvilket skip og hvilken organisasjonsform man skal velge.

— Vi har vært realistiske og nøkterne i denne satsingen. Det har vist seg å være vanskeligere enn vi trodde, men vi gir ikke opp.

Direktøren ønsker ikke å sette en dato for nå de skal være ferdig med neste skritt i prosessen. Nå vil han bare jobbe videre og se hvor de lander.

Det har vært vanskeligere enn vi trodde, men vi gir ikke opp.

Reiselivsdirektør Ole Warberg

Runshaug har selv erfaringer med å drive englandsbåten, etter å ha vært administrerende direktør i Norway Line fra 1987 til 1990. Den gangen utviklet de ruten fra sesongdrift til helårsdrift.

Han presiserer at de ikke har bedt noen forplikte seg ennå, og at man derfor ikke kan si at det skorter på finansieringen av fergeruten.

- Spennende konsept

— Dette er i prosess. Så utfallet vet vi ikke før vi har kjørt prosessen helt ut.

I løpet av noen måneder mener han at de skal ha bestemt seg for hvilken ferge de skal bruke på ruten.

— Nå jobber vi med flere alternativer for fartøy. Først må vi velge ut den best egnede fergen, deretter skal vi få eierstrukturen på plass.

Han mener mye er gjort når fergen er valgt.

— Da kan vi bygge prosjektet på den. Da vet vi hvilken kapasitet og fart vi har å forholde oss til. Vi har store ambisjoner om et spennende og attraktivt konsept.

Hører hjemme i Bergen

Runshaug sendte før jul et brev med statusoppdatering til dem som har meldt sin interesse. Og dem er det mange av, ifølge ham.

— Vi har møtt mye positiv interesse. Det er snakk om strategiske investorer, og folk som ser verdi i ruten. Det er folk som ser en verdi for sin egen del og for rutens.

Han er selv innbitt på at denne ruten lar seg realisere, og kan være lønnsom. I tillegg legger han ikke skjul på nostalgien i prosjektet.

— Denne ruten hører like mye hjemme i Bergen som Brann og Håkonshallen.

Har du tro på englandsbåten? Syng ut under!