Det tok 10 uker for Statens vegvesen å vurdere forslag om trafikkendringer for å løse opp korkene i sentrum. Alt blir avvist.

Enkle grep kan løse køene

Bergen kommune og Bergen Næringsråd foreslo løsninger fire steder der de mente enkle grep kunne sikre bedre trafikkflyt. det var kommunaldirektør for byrådsavdelingen for næring, eiendomsforvaltning og samferdsel , Ove Foldnes, som på vegne av byråden kalt inn til møtet i september i fjor.

— Vi har et godt samarbeid med Statens vegvesen på mange områder, og opplever dem som lydhøre. Fra vår side er dette en sterk anmodning om å vurdere noen endringer, sa Foldnes til bt.no da.

Statens vegvesen har vært kritisert i den offentlige debatten gjennom sommeren i fjor, for ikke å ha vist vilje til å jobbe så raskt som Graveklubben på anlegg som berører trafikken i sentrum.

Gjør lite

Arild Hegrenæs, seksjonsleder i Statens vegvesen var til stede på møtet med kommunen og næringslivet. I sitt svar til Bergen kommune kommer det frem at ingenting vil bli gjort av Statens vegvesen noen av stedene.

— Dette er et svar som vi må ta til etterretning, I Nøstegaten oppfatter vi at det er kommet til en løsning som Graveklubben er komfortabel med og tidsplanen på Strandkaien vil de komme tilbake til etter at de har diskutert ferdig med entreprenøren. To felt med avkjøring til Nordnes fra Chr Michelsensgate blir avvist av trafikksikkerhetshensyn og i Fjøsangerveien trenger de mer tid, sier Foldnes.

- Hadde du forventet et kjappere svar?

— Ja, det hadde jeg, ut ifra at vi hadde møtet 29. september, men jeg har ikke lyst å kritisere Statens vegvesen. Vi har et utmerket samarbeid på mange felt og jeg tar til etteretning at man har måttet bruke noe tid på besvarelse, sier Foldnes.

- Hadde du forventet at veivesenet i større grad hadde imøtekommet Bergen kommunes «sterke anmodning» om endringer?

— Vi hadde håpet det, for de forholdene vi tok opp ville ha lettet trafikksituasjonen i sentrum for mange næringsdrivende og vi er opptatt av å gjøre det litt lettere for dem. Men svaret fra Statens vegvesen ligger nå sånn, sier Foldnes.

Næringslivet misfornøyd

Kommunikasjonssjef Atle Kvamme i Bergen Næringsråd er ikke imponert over svaret fra Statens vegvesen.

— Dette er ikke den etaten vi har vært borti som er raskest på handling på ting som kan gjøres kjapt, sier han.

Han forstår at det er vanskelig å gjøre endringer der det allerede finnes en fremdriftsplan.

— Mest skuffet er jeg over at de skal bruke ett til to år på å utrede om de kan ta vekk en meter av en trafikkøy ved Bystasjonen, for det er der det er lettest å gjøre noe, sier Kvamme.

Hotel Ørnen stopper tilleggsfelt

Bergen kommune ba veivesenet se på antall felt gjennom krysset ved Strømgaten. « Er det mulig å redusere litt på fotgjengerøy for å få bedre gjennomgående feltstruktur og dermed bedre flyt i trafikken på dette punkt?» spurte Foldnes.

«Denne saken er til vurdering. Imidlertid skal det nå påbegynnes et stort byggeprosjekt i området (Ørnen-prosjektet). På grunn av disse anleggsarbeidene er det ikke mulig å etablere et eventuelt 3. felt (2 vanlige + koll) gjennom krysset Fjøsangerveien/Strømgaten det nærmeste året. Vi starter imidlertid en prosess nå, slik at når de nevnte anleggsarbeider er avsluttet, vil det være avklart hvorvidt det skal etableres et kjøremønster som skissert», skriver Hegrenæs.

Argumentasjonen om at hotell Ørnen skal bygges , skjønner ikke Kvamme helt.

— Dette synes vi er uforståelig, for der er jo en gate innenfor, så det anleggsområdet vil ikke komme i konflikt med det vi ber om. Det ser ut til å være en velkommen endring som gir dem støtte til å gjøre ingenting, sier han.

Han vil be om et nytt møte for å se om det er mulig å gjøre andre endringer.

— Fortsatt er det flere steder i sentrum der trafikkflyten kan bli bedre, sier han.

- Vi er ikke trege

— Vi er slett ikke trege. På grunn byggearbeidene som skal gjøres i forbindelse med byggingen av «Ørnen-prosjekt», vil noe av gaten bli tatt til byggearbeidene. Nå de arbeidene er ferdig, vil vi ha avklart om dagens trafikkmønster skal endres i Fjøsangerveien. Eventuelt med to vanlige og et kollektivfelt gjennom krysset, sier Arild Hegrenæs, seksjonsleder i Statens vegvesen, til bt.no.

Hva kan gjøres for å løse trafikkflokene i sentrum? Si din mening!