JOHN LINDEBOTTEN

Det ene sykkelfeltet går fra krysset Ibsens gate/Danmarksplass til Florida. Det andre fra Sjøgaten gjennom Rothaugtunnelen til Munkebotn.

Først fikk de en regnskur over seg, men himmelen skinte opp og badet byen i strålende lys da en blid og fornøyd sykkelgjeng gjorde unna denne turen fra Danmarksplass til Rothaugtunnelen og Munkebotten i går.

Seremoni

Blant deltakerne i hovedfeltet var distriktsvegsjef Olav Finne, byråd for miljø og byutvikling, Lisbeth Iversen, prosjektleder for sykkelveiene i Bergensprogrammet, Ole Johan Sæveraas og sykkelplanlegger i Bergen kommune, Øyvind Søfteland.

Seremonien med snorklipping fant sted ved inngangen til Rothaugtunnelen. På grunn av trafikkstøyen måtte talen fremføres ved hjelp av megafon. Olav Finne nevnte da også at det var bompengene fra bilistene som hadde finansiert disse sykkelfeltene.

— Men bilistene nyter jo godt av det selv også, på den måten at det blir bedre plass til bilene når syklistene får egne sykkelbaner.

Prisen for sykkelfeltene nevnte han også: 1,8 millioner kroner.

Utfordring

Men Finne innrømmet også at det kunne være en utfordring å ta seg frem i med sykkel i Bergen der det ikke var merkete sykkelfelt. Det gjelder for hele strekningen fra Florida gjennom sentrum, rundt Bergenhus og til Sjøgaten. Men både Statens vegvesen og Bergen kommune har lovet at den mest naturlige sykkelruten gjennom sentrum skal skiltes skikkelig i løpet av 2005.

SYKKELTUNNEL: Det er ikke mange byer som kan skryte av egen helt skikkelig sykkeltunnel. Det er verdt å merke seg at Rothaugtunnelen er enveissyklet nordover. Bak megafonen befinner seg distriktsvegsjef Olav Finne.<br/>Foto: BENT ARE IVERSEN