— De reiser mer enn oss som ung. Opplever mer, til og med midt under studiene, forteller Bjørn Berentsen, rektor ved Åsane Folkehøyskole. Han snakker gjerne om forskjellene mellom dagens unge generasjon og den han selv er en del av.

— Den gangen jeg var ung handlet mer om å få seg en utdanning og komme seg i jobb, sier Berentsen.

Ved Åsane Folkehøyskole har elevene gode muligheter til å oppleve verden. I tillegg til en felles kulturekspedisjon til Budapest, arrangerer hver linje ved skolen egne studieturer til alle verdens hjørner; Sri Lanka, Marokko, England, Mexico – og like viktig, Bergen.

Forskjellige forventninger

Samtidig med skolestarten ellers i landet strømmer 75 nye elever, de fleste direkte fra videregående skole, til Åsane Folkehøyskole neste uke, fulle av forventninger om de 33 ukene de har i vente.

— Det er noen ledige plasser, men vi føler vi har god rekrutering, kan Berentsen fortelle. De har kapasitet til 80 elever på fulltid, pluss 45 kursplasser for voksne på sommeren og i helgene.

Siden 1997, da det ble bestemt at elever ved folkehøyskoler endelig også skulle belønnes med tre ekstra studiepoeng, har det å gå på folkehøyskole blitt et mer bevisst valg.

— Et friår er det ikke, lover Berentsen.

— En positiv innstilling er selvsagt viktig. De kommer fra videregående skole og må styre mye av tiden selv, men det fleste kommer til oss for å lære, forteller han videre.

Internasjonal solidaritet

Den mest populære studieretningene ved Åsane Folkehøyskole er u-landslinjen. I mange år, før det ble et satsningsområde for universitet og høyskoler, var skolen alene om å tilby u-landsstudier. Nå er konkurransen større, men interessen er stor og linjen fylles alltid først.

De siste seks årene har elevene ved u-landslinjen på Åsane Folkehøyskole jobbet med et prosjekt i Botswana. I landsbyen Mochudi har de samarbeidet med Motswedi Rehabilitation Center, og bygget et skoleringssenter for funksjonshemmede i fullverdig botswansk arkitektur.

Hvert år har elevene dratt ned og besøkt området, og de var ikke lite stolt da presidentens kone, Barbara Mogae, var på besøk og inviterte dem på fest i presidentens palass.

Etter mange år i Botswana venter nå et nytt prosjekt på tropeøyen Sri Lanka, hvor de skal bygge et opplæringssenter for ungdom som også skal kunne brukes av hele lokalbefolkningen.

Området som ble rammet hardt av tsunamien julen 2004 sliter med etnisk konflikt mellom den singalesiske majoriteten og den tamilske minoriteten. Siden frigjøringen fra Storbritannia i 1948 har forholdet mellom de to befolkningsgruppene blitt stadig mer anstrengt, og det er ingen enkel oppgave å skape ro på øyen.

Elevene fra Åsane Folkehøyskole skal delta i en fredsleir for singalesisk, tamilsk og muslimsk ungdom, for så å dra videre på en egen kulturekspedisjon for å oppleve den kontrastfylte naturen og kulturen som venter på øyen.

— Dagens ungdom bryr seg. De vil skape rettferdighet og jobbe for internasjonal solidaritet, og her gir vi de en tidlig mulighet, forteller Berentsen.

Flere reisemål

Men det er ikke bare viktig u-landsarbeid elevene ved Åsane Folkehøyskole har mulighet til å jobbe med. På linjene friluftsliv, musikk og teater, kunst og design og skriveverksted, har de muligheten til å utvikle andre evner - men reise skal de likevel.

Friluftslinjen nyter godt av terrenget og sjøen rundt Hylkje. Elevene møter mange spennende utfordringer med klatring, dykking og andre fysiske aktiviteter, for styrking av mot, tålmodighet og toleranse. Et av de store høydepunktene er skituren Norge på tvers, en 12-15 mil lang tur fra svenskegrensen til kysten.

Det store høydepunktet er derimot en tre-ukers ekspedisjonene til Marokko, hvor de først går turer på de høyeste toppene av Atlasfjellene, hvor de bor hjemme hos lokale berbere, før vandrer ned sørsiden og ut på Sahara-sanden – hvor dromedarturer, oasebesøk og overnatting i ørkenen står på planen.

Også kunstlinjen og musikk- og teaterlinjen har sine reisemål. Mens kunstlinjen drar til spennende Mexico for å besøke landets forhistorie; aztekernes pyramider og kunst, skrivelinjen drar til forfatterlandet Irland, så drar musikk- og teaterlinjen til London hvor det selvsagt blir musikaler og andre forestillinger. Bo- og fritid, et tilbud for elever med psykisk utvklingshemming, får ti dager i Portugals hovedstad Lisboa.

Kulturskole

Selv om dagens ungdom reiser verden rundt før studiene er unnagjort, glemmer de selvsagt ikke hvor de kommer fra, og det er likedan med Åsane Folkehøyskole. Rektor Bjørn Berentsen påpeker viktigheten av å bruke kulturbyen Bergen, og en gang i uken har de en såkalt “kulturtime” hvor de diskuterer forestillinger, det være teater, konserter eller kunstutstillinger, de har besøkt. Tilbakemeldingene er gode.

— Elevene blir gjerne dratt på med forestillinger de i utgangspunktet ikke hadde trodd ville interessere dem, og vi åpner dermed for nye dører og perspektiv, forteller en fornøyd Berentsen.

Hvert år har musikk- og teaterlinjen en forestilling for barn under kulturfestivalen i Åsane, og de nye elevene vil med en gang gjøre seg klar til årets forestilling.

Et år på Åsane Folkehøyskole virker som en sann erfaring for livet.

CHRISTIAN EVENSEN
KETIL HOFSLETT