For første gang i historien ble det denne helgen arrangert drifting på Eikås Motorsportsenter, og deltakere fra hele landet stilte på banen på Lørdag for å delta i årets siste tellende runde i drifteserien Powerdrift.

Store navn på Eikås

Drifting ble godkjent som norsk motorsport sent i 2006, og etter det har grenen vokst med rekordfart! Sporten har vert populær i Japan i flere tiår, men har først tatt Europa med storm i de seineste årene.

Siden 2006 har det blitt arrangert flere løp på de større banene i Norge; Blant annet på Vålerbanen, Rudskogen og Lånke, men det har aldri før nå blitt arrangert ett offisielt løp på Vestlandet.

Se video nederst i saken. På tross av dette har Vestlandet likevel en god håndfull PRO-førere som har deltatt både i fjor og i år. Blant dem som har vært med lengst og som har markert seg i miljøet finner vi Cato Kiil Finsås og Kim Søndergård, som havnet på niende og tiende plass i fjorårets sesong. Ny fra Bergen i år, som har gitt østlendingene noe å tygge på, er Marius Bjørnsen.

Alle tre var å finne på Eikås i går, sammen med Erik Sagedal, som virkelig hevdet seg i-CLUB klassen dette løpet!

Utsolgt

Dagen begynte med oppvarming og trening, og det var tydelig at dette var noe som kom til å falle i smak hos publikum. Allerede klokken halv ett var alle de seks hundre billettene solgt ut, og powerdrift-crewet måtte ty til stempel som erstatning for papirbilletter.

Det er ikke ofte du finner en så stor publikumsskare på Eikås!

Etter en utrolig spennende kvalifisering kunne bergensguttene skilte med fire førere blant de første topp seksten i PRO-klassen, og Erik Sagedal på førsteplass i CLUB.

Spenningen var stor før de første finalerundene, og publikum viste sin entusiasme med høylytt jubel og trampeklapp!

Etter første finalerunde i PRO var både Cato K. Finsås og Marius Bjørnsen gått videre blant topp åtte, men etter en halsbrekkende kvartfinale mellom hjemmeheltene, og hele to omkjøringer måtte Marius gi tapt for Cato.

Vant med knekt girstang

Ostringen var likevel godt fornøyd med en sammenlagt åttendeplass, og Cato ga seg ikke før han fikk pallplass – kun slått av regjerende norgesmester Fredric Aasbø og gårsdagens løpsvinner Kenneth Moen.

Og bare for å toppe det hele kjørte Erik Sagedal inn på en forrykende førsteplass i CLUB, dette utrolig nok etter å ha knekt girstangen i første tellende finalerunde!

Se resultatene her: Resultater CLUB | Resultater PRO

At gårsdagen var en suksess råder det liten tvil om, og det er utrolig gøy at bergenserne har klart å hevde seg såpass mye i en sport det ikke finnes noen tilrettelagte baner på Vestlandet for.

Publikum fikk sitte på

Alle førerne var enige i at Eikås var en spennende bane, men altfor liten og trang for en sport som kommer til å fortsette å vokse. En sport som er nesten like spennende for publikum som for førere.

Mange av gårsdagens publikummere fikk også oppleve drifting på litt nærere hold enn før; etter endt løp var det frikjøring med passasjerer i to timer, og jeg har aldri sett så brede glis som det du fant på passasjerene etter en heftig runde med driftegutta!

Powerdrift fortjener ros for ett fantastisk spennende arrangement – vi håper de kommer tilbake til neste år!

Flere bilder finner du på Curbz.org

Var du på arrangementet? Benytt kommentarfeltet under videoen!

PROBLEMER: Kim Søndergård hadde ladetrykksproblemer, men kom likevel videre til topp 16 i PRO.
Kristin Mangor-Jensen
Cato Kiil Finsås i sin S14,5.
Kristin Mangor-Jensen
LOVLIG TØFF: Marius "Svinball" Bjørnsen, også kalt sherriffen, i sin Nissan Laurel "2,8 Diesel".
Kristin Mangor-Jensen
UTSOLGT: Allerede tidlig på dag fant du store flokker med publikum som koste seg i solen ved banen.
Kristin Mangor-Jensen
VÅT FEIRING: Dagens PRO vinnere - f.v: Fredric "Ha|||on" Aasbø, Kenneth Moen og Cato Kiil Finsås.
Kristin Mangor-Jensen
KNEKT, MEN STOLT: Erik Sagedal demonstrerer - med den knekte girstangen - hvilken plass han havnet på i gårsdagens CLUB-Løp.
Kristin Mangor-Jensen