— Se her! sier Sjøfartsmuseets daglige leder Tore Nilsen stolt og drar frem noe svarte greier fra hyllen. Vi må ut i dagslys for å se skikkelig hva dette er. Der ser vi tydelig at det er modellen av en båt.

Modellen er verdifull på mange måter. Den er laget i sølv og er en modell av Det Bergenske Dampskibsselskabs gamle skip MS «Vega».

Skipet ble bygd i Trieste i Italia. Årsaken var ikke minst at store lagre av tørrfisk kunne få avsetning i Italia. Under medvirkning av opplegget med krisetorsk ble merkostnadene ved å kontrahere i Italia dekket.

Til Bergen 17. mai

Passasjerskipet var flott og stort, bygd for trafikken mellom England og Vestlandet. «Vega» gikk først innom Oslo for å ta med Kong Haakon, regjeringsmedlemmer og stortingsrepresentanter på ferden til Bergen. 17. mai la «Vega» til kai ved Skoltegrunnskaien. Så avduket Kong Haakon statuen av Christian Michelsen i Byparken.

En modell av det stolte skipet ble bygget i sølv og høytidelig overlevert på generalforsamlingen i BDS 23. og 24. mai 1938. Det er denne modellen Sjøfartsmuseet har.

— Den ble gravd frem i ruinene av Bergenske Dampskibsselskabs bygg på Bradbenken etter eksplosjonen på Bryggen for 60 år siden, forteller Tore Nilsen. Han peker på krøllete rester av noen master, to sammensunkne skorsteiner og tydelige rester av noen livbåter.

Ble bombet

«Vega» var på 7287 bruttotonn. Skipet kostet åtte millioner kroner og gjorde en fart på 21 knop. Den hadde lugarer for i alt 461 passasjerer. Sammen med «Venus» bidro skipet til at langt flere britiske turister kom til Norge. Skipet ble rekvirert av tyske myndigheter 18. mars 1941. Fra sommeren det året var det målfartøy i Pillau som «Wega». 4. mai 1945 ble det bombet av russiske fly. Skipet ble delt og hugd opp.

For Bergens Sjøfartsmuseum er den sterkt skadde modellen av skipet like fullt en skatt.