— Folk i Bergen har all grunn til å være misfornøyd. Sykkelforholdene står til stryk. Det mest oppsiktsvekkende er at det ikke er blitt bedre de siste to årene, sier generalsekretær Rune Gjøs i Syklistenes Landsforening (SLF)

Generalsekretæren viser til SLF sin ferske undersøkelse om sykkelforholdene i 30 norske byer. Bergen havner på 28. plass.

— Alle vet at å sykle er god samfunnsøkonomi. Derfor er det overraskende at ansvarlig myndigheter i Bergen fortsatt neglisjerer syklistene, sier han.

I Bergen er SLF spesielt misfornøyd med:

  • mangel på sammenhengende sykkelveier
  • hvor vanskelig det er å ferdes i byen, spesielt om vinteren
  • at det oppleves som utrygt å sykle i Bergens-trafikken
  • mangel på god skilting.

— Det som trekker veldig ned for Bergen sin del, er at det er ingen sammenhengende sykkelveier. Bruddene i sykkelveiene oppleves som veldig negative blant syklistene, sier han.

— Bergen har en god vei å gå. Som landets nest største by og peneste by, burde Bergen hatt større ambisjoner om å være en sykkelby.

— Står til stryk

Undersøkelsen «Syklist i egen by» er utarbeidet for andre gang. 30 byer og tettsteder er med i undersøkelsen, som baserer seg på 2000 svar. For to år siden ble Lillestrøm utpekt til landet beste by for syklister. Bergen havnet da på nest siste plass.

Her er listen over de ti dårligste byene i år (Karakterskala:1-5):

21. Lillehammer: 2,57

22. Bodø : 2,50

22. Tromsø : 2,50

22. Sarpsborg : 2,50

25. Moss : 2,45

26. Haugesund : 2,43

27. Oslo : 2,42

28. Bergen : 2,32

29. Fredrikstad : 2,26

30. Ålesund : 2,14

— Det er oppsiktsvekkende at det ikke er blitt bedre de siste to årene i Oslo og Bergen, våre to største byer, hvor sykkel burde være en hovedprioritet.

Men han sier at alle innbyggerne i de ti dårligste byene har god grunn til å være misfornøyd.

— Det er ingen bedring i forhold til undersøkelsen vi gjorde i 2008, og alle de ti byene ligger godt under snittet på 2,79, sier han.

- Må intensivere kampen

Han mener de manglende tiltakene blir enda merkeligere når andre byer rundt i landet med forholdsvis enkle grep gir syklistene bedre betingelser.

— Undersøkelsen viser tydelig at de byene som satser oppnår tydelig høyere score enn der hvor sykkeltiltak neglisjeres. De byene som kommer best ut i undersøkelsen har en snittkarakter på 3,5. Det er ikke vanskelig eller spesielt dyrt å legge til rette for gode sykkelforhold, sier Gjøs.

— Sykkel er miljøvennlig, helsefremmende og ikke minst effektivt med tanke på fremkommelighet. Vi synes det er oppsiktsvekkende at ikke flere politikere har innsett dette. Vi må derfor intensivere kampen for bedre sykkelforhold, sier Gjøs.

SFL vil kåre de beste byene under avslutningen av den nasjonale sykkelkonferansen i Bergen den 18. oktober.

Hva synes du om sykkelforholdene i Bergen? Si din mening under.