SILJE VESTVIK

Et titall 8 og 9 år gamle kropper rister entusiastisk på seg til rytmene fra en bærbar CD-spiller. Den ene armen skal løftes sånn, venstre foten skal frem, og så en liten snurr. Foran står tre unge kursledere og viser de enda yngre elevene hvordan de nøye koreograferte bevegelsene skal utføres. I bakgrunnen går «The Jungle Song» med Aqua igjen og igjen, for danselærerne har glemt den andre CD-en hjemme. Men det bryr ingen seg om: å danse er kjekt uansett.

— Vi holder på med hip hop og rolig dans, sier Josefine Celine Holte (11½). Sammen med de to venninnene Jannicke Eriksen (11½) og Christina Patricia Jakobsen (12) velger hun ut musikk, lager dansetrinn og lærer de egenkomponerte dansene fra seg til interesserte 2. og 3. klassinger. Kurset går en dag i uken, og er styres helt av de eldste elevene. De voksne sørger for at gymsalen er ledig og tilrettelegger det administrative, ellers trengs de knapt nok til å låse opp døren.

Lærer opp nye danselærere

— Vi liker å danse, vi liker å hjelpe, og de yngre liker det, sier de tre dansesjefene på ekte kindereggmaner. De koser seg med å arrangere kurs, men kan visstnok bli ganske morske når elevene ikke oppfører seg.

— De kjefter når vi ikke lyer, hvis vi turner i stedet for å danse, for eksempel, forteller kursdeltakerne. Men de gjør som regel som de får beskjed om, for det er ganske greit med unge lærere.

— Det blir mer hopp og sprett når lærerne ikke er så gamle! ler 2. og 3. klassingene. Hele gjengen elsker å danse, selv om det er vanskelig å huske alle trinnene i riktig rekkefølge noen ganger. Og om noen år kunne de godt tenke seg å bli danselærere selv.

Dansekurset er skolekultur

Kursavgiften i år går samlet i til et barnehjem i Vietnam, sammen med inntektene fra andre innsamlinger på skolen.

— Til sammen vil disse pengene betale for seks måneder med mat til alle 180 barna på barnehjemmet, forteller vietnamesiske Phuc Nquyen Quang, som er assistent på skolen og kontaktperson for barnehjemmet.

Elevenes eget dansekurs begynte for noen år siden som en del av en elevstyrt skoledag, og har fortsatt som en aktivitet en dag i uken. Hvert semester er det nye elever som har lyst til å overta. Skolen har hatt både breakdance, skoleidol og linedans, og er fornøyd med elevenes engasjement og initiativ.

— Det har blitt en del av skolekulturen og bidrar til et godt miljø, sier lærer Arne Hjortland.