• Vi er ikke først og fremst ute etter å tjene penger. Vi har et budskap som vi vil ha frem, sier fire elever fra Bjørgvin videregående skole. Budskapet har de designet og fått trykket på 90 T-skjorter hvor det står: I'm different but different is normal.

De fire går andre året på linjen for salg og service, VK 1, og var ikke så begeistret for de temaene som ble presentert for elevbedriftene. Derfor har de funnet på ideen med den holdningsskapende T-skjorten selv, og er veldig fornøyd med bedriften sin, Opinon UB. UB står for ungdomsbedrift.

Slagord i svart/hvitt

— Budskapet er at ingen er unormale og ingen er normale, sier daglig leder Kristoffer Hindenes, og salgssjef Henriette Hauge og økonomiansvarlig Hang Woui Iung supplerer med at det er lov å skille seg ut.

— Det går på rasisme også. Det er derfor slagordet er trykket i svart/hvitt. Vi tenkte til å begynne med på teksten «Colour is beautiful», men dersom vi får solgt alle T-skjortene våre, får vi råd til å trykke nye, og da skal vi ha den teksten på de nye, forteller markedssjef Ida Hilton Losnegard.

Solgt en tredjedel

T-skjortebedriften deres er registrert i Brønnøysundregistrene og har en aksjekapital på 4500 kroner. I mai må bedriften legges ned. Inntil da håper de at de har solgt alle T-skjortene, som går for 99 kroner stykket, og det er det gode muligheter for, tror de. En tredjedel er solgt allerede, på julemesse på Fløyen, på skolen og blant venner og kjente.

I februar skal de være med i konkurransen om beste ungdomsbedrift i fylket, og dersom de er riktig gode så finnes det også et VM i ungdomsbedrifter. Det hadde vært noe å vinne, smiler de.

HOLDNINGSSKAPENDE: Det er lov å skille seg ut, og det har de fått trykket på T-skjortene sine. Fra v. Hang Woui Iung, Kristoffer Hindenes, Ida Hilton Losnegard og Henriette Hauge. FOTO: ØRJAN DEISZ