Nå før jul blir det gjerne både en og to turer til Bergen sentrum for 80-årige Kirsten Hestnes. Da kjører hun bil et par kilometer til Lagunen, parkerer og stiller seg på bussholdeplassen.

– For meg har bussen blitt hovedfremkomstmiddelet, sier oldemoren.

Dermed skiller hun seg fra andre eldre. Mens mange over pensjonsalder tidligere sverget til bussen, er andelen halvert siden 1992.

Det viser tall fra landets største transportstudie, Transportøkonomisk institutts reisevaneundersøkelse. Rapporteringen ble gjort i 2005, men resultatene ble først sluppet tidligere i år.

Generasjonsskifte

***** I 1992 brukte hver åttende bergenser kollektivtransport som sitt hovedfremkomstmiddel. I 2001 var det hver niende. Nå er det hver tiende.

  • Det er nedgang i nesten alle aldersgrupper. Bare ungdom og unge voksne satser i større grad på kollektivtrafikken.
  • Også i Stavanger og Trondheim peker pilen nedover. Derimot opplever Oslo en økning. 22 prosent av befolkningen i hovedstaden sier de bruker trikk, buss og bane mer enn bilen.

– Tendensen er at de eldre er mindre miljøvennlige enn tidligere, særlig kvinnene, sier Susanne Nordbakke ved Transportøkonomisk institutt.

Flere førerkort og biler, samtidig med et generasjonsskifte der bilvante kvinner ble eldre, er hovedforklaringene bak nedgangen.

For Kirsten Hestnes er bilkjøringen nå byttet ut med bussen.

– Jeg kjører i nærmiljøet, men det er så mye bedre med bussen. Da kan jeg slappe av på veien. Og så kommer jeg nærmere butikkene i byen enn om jeg kjører selv, sier hun.

Flere på bussen

Da kan det heller være at bussen tar lengre tid.

– Tid har jeg nok av. Reiser du alene, har det ikke noe for seg å ta bilen.

Dagens ærend i sentrum har vært en frisørtime hos barnebarnet – i tillegg til en liten tur på garnbutikken. Med bilen parkert på Lagunen, oppfyller den spreke 80-åringen målsettingene til Bergen kommune om at flest mulig skal bruke park n' ride: Parker i utkanten og buss inn til sentrum.

Det finnes også lysglimt på den bergenske kollektivhorisonten. Frem til 1. november var det en økning på 3,8 prosent i tallet på kollektivreiser sammenlignet med samme periode i fjor.

Det er innføringen av felles billettpris i Bergen som står for brorparten av de nye reisene. Siden oppstart 1. juni, har bussene kjørt over 600.000 flere turer enn i de samme månedene i fjor.

Lever med bussen

Til sammenligning tok bergenserne over 22 millioner bussturer innenfor bygrensen og til Os i årets ti første måneder.

Likevel er det ikke nok til å demme opp for nedgangen som har vært de siste 15 årene. Men situasjonen kunne vært verre, tror Kjell Kolskogen i Bergen kommunes avdeling for kollektivtransport.

– En tommelfingerregel er at tallet på nye reisende synker med rundt 2,5 prosent i året uten nye tiltak. Ut fra det, er økningen i år god. Uten tiltak som økt frekvens og prisnedgang hadde dette sett mørkere ut, tror Kolskogen.

Fremtiden trenger ikke være uten solgløtt. Tallet på ungdommer som tar sertifikat har gått ned, og transportforsker Susanne Nordbakke er optimist.

– Vil de likevel ta førerkortet når de blir eldre og tidspresset i hverdagen blir større? Jeg er litt optimistisk på deres vegne. Om de har klart seg med kollektivtransport til nå, har de lært seg å leve med det.

Hva mener du om busstilbudet? Si din mening her.

PÅ HJEMVEI: Etter frisørtime hos barnebarnet og en liten tur på garnbutikken i Bergen sentrum, tar Kirsten Hestnes (80) bussen tilbake til Lagunen. Her parkerte hun bilen før hun stilte seg opp på bussholdeplassen. Fra Lagunen er det to kilometer å kjøre før Kirsten er hjemme.
RUNE BERENTSEN