• Veldig uheldig, sier Skyss.

Skyss har fredag trukket tilbake to gebyr etter episoder på Bybanen.

— Vi reagerte på begge saker. Det handler litt omhvordan ting blir oppfattet, sier kommunikasjonsrådgiver Ingrid Dreyer i Skyss, som er ansvarlig for billettering og kontroll på kollektivtransport iHordaland.

Ringte gråtende og klaget

Eneldre kvinne ringte til kundesenteret fredag og klaget over et gebyr hunhadde fått. Hun skal ha vært på gråten:

— Hun sa hun kom inn på stoppestedet på Sletten påkrykker og henvendte seg til tre Securitas-vektere og spurte om dekunne hjelpe fordi hun ikke fikk puttet penger på automaten. De sa at hun måtte over på andre siden for å betale. Det villehun ikke på grunn av krykkene, forteller Dreyer.- Så gikk hun på Bybanen sammen med vekterne, og siden hun ikke hadde betalt, fikk hun gebyr, sier kommunikasjonsrådgiveren.

- Kunne de ikke hjulpet henneover?

-Det kan du godt spørre om. Men det er også et dilemma, de har ikke lov til å taimot penger. De kan ha vært i tidsnød. Men jeg forstår at kvinnen reagerte.

Hevder mann ble lurt til bot

Botener nå slettet, i likhet med en annen sak der en mann i 50-årene ifølge vitnernærmest ble lurt inn i vognen av en vekter som ga ham gebyr.

En tipser forteller han grep inn til slutt og skjelte ut vekteren:

«Du er faen meg helt pillråtten, du tar kortet fra ham og lurer han i vognen,så venter du til vognen begynner å gå slik at du har fanget han inne, det er noe av det jævligste jeg har sett», skriver han i e-post.

-Vi ringte til kunden, og han hadde selv oppfattet saken litt annerledes enn vitnene, men det kan se ut som vekteren gjorde en feilvurdering. Vi har derfor annullert gebyret også i dette tilfellet, sier Dreyer.

«Ønsker ikke dette»

240.000passasjerer er kontrollert så langt i år. Avviket er på 0,5 prosent. Et mindretall når gjennom med klager på gebyr, men nå har altså Skyss slettet tostykker på en dag.

— Vi har tillit til Securitas og tror at folk oppleverat de gjør en god jobb, og de har en krevende oppgave. Men dette var uheldig. Skyss har vært i dialog med dem i dag, og vi vil se nærmere på dette. Vi ønsker ikke at kundene skal ha slike opplevelser, sier Dreyer.

Bybanen reagerer også. Sikkerhets- og kvalitetssjef Ivar Gubberud skrev følgende i en e-post til Skyss fredag:

«Vi vil ha skikkelig behandling av kundene. Etter min mening er Bybanen som merkevare ikke tjent med slik oppførsel fra kontrollørene og jeg tar gjerne en tilbakemelding (...) på hvordan Skyss håndterer denne saken».

Tips om liknende saker? Ring eller send MMS/SMS til 2211, eller skriv e-post

Innrømmer ingen feil

Securitashar stått for kontrollen siden oppstarten i juni 2010. De utfører også kontrollpå busser i hele Hordaland.

Selskapet vil ikke fortelle bt.no hvordanopplæringen foregår, men Skyss gir opplæring i selve billettsystemet.

Markeds- oginformasjonssjef André Thomsgård sier at de ikke vil diskutere sakene i media.

— Jeg kan ikke uttale meg på nåværende tidspunkt. Vitar dette med Skyss som er vår kunde, sier han.

Thomsgård sier likevel at rapporten fra vekteren avviker fra det vitner fra forklart på «endel punkter» i saken med mannen i 50-årene.

— Vi må forholde oss til regelverket, og det kanmedføre hendelser. Hvis det skjer brudd på regelverket, skal vi ta innover ossfeilene. Foreløpig har vi ikke hatt saker der vi kan definere at vekterne hargjort direkte feil.

Hva mener du om vaktholdet på Bybanen? Diskuter under:

REAGERER: Kommunikajonsrådgiver Ingrid Dreyer i Skyss.
RUNE MEYER BERENTSEN (arkiv)