Lufthavnbetjentene i Avinor på Flesland har hatt den travleste vinteren noen av dem kan huske.

Totalt har de ryddet nærmere 500.000 kubikk snø på flyplassområdet siden det første snøfallet 19. desember i fjor.

Likevel gleder de seg til neste snøbyge.

— La snøen komme, det er bare gøy, sier Nils Paulsen som er lufthavnbetjent og brøytebilsjåfør i Avinor på Flesland.

Både mannskap og maskiner har fått kjørt seg de tre siste månedene.

— Ekstrem vinter

  • Jeg har ikke vært med på så ekstreme forhold i mine 31 år her ute, forteller utrykningsleder Rolf Klokkeide i Avinor .

Han får støtte av kollega og brøyteleder Egil Ersvær som forteller at mannskapene til tider nærmest har bodd i førerhuset på brøytebilene.

Og han har et poeng. Hver av brøytebilene har nemlig ryddet snø i totalt 500 timer denne vinteren mot 100 timer under en normalvinter, ifølge Avinor.

Orker dere mer?

— Ha ha. Vi er alltid klar for mer snø og vi har så god maskinpark at vi blir av og til litt lei oss når det slutter å snø, sier Bjørn Nygaard med 18 års erfaring på Flesland.

Totalt må 800.000 kvadratmeter asfalt brøytes etter hvert snøfall på Flesland. Snødeponier høye som små fjell, vitner om mengdene som har lavet ned.

Snøryddingen har ført til enorm slitasje på brøyteutstyret og daglig må noen av bilene innom Avinors verksted for å bytte deler.

- Nesten ikke forsinkelser

Snømengdene til tross. Det har knapt vært forsinkelser på Bergen lufthavn Flesland denne vinteren.

Flyplassen har faktisk økt punktligheten og trafikkregulariteten sin i januar og februar i år i forhold til 2009.

Lufthavnsjef Dag Jarle Aksnes sier de har en målsetning om kun 30 minutters stengetid ved kraftig snøfall.

— Det har vi klart i hele vinter, med unntak av første snøfall 19. desember da det snødde tett i flere timer, sier Aksnes.

Også fredag måtte Bergen lufthavn Flesland stenges fra klokken 06.15 til klokken 07.50 på grunn av store snømengder. Stengningen førte til forsinkelser utover formiddagen.

— Samspill

Ingenting er overlatt til tilfeldighetene når rullebanen skal brøytes.

Flygelederne koordinerer operasjonen sammen med brøyteleder og forsøker å utføre brøytingen når det er opphold i flytrafikken. Totalt har brøytemannskapene 30 minutter på å rydde den 3000 meter lange rullebanen.

De klarer det som regel på 20.

Da har de brøytet totalt 134.550 kvadratmeter flate på rullebanen.

— Vi må klare det innenfor tidsrammene ellers skaper vi forsinkelser i flytrafikken og da blir vi lite populære hos pilotene og passasjerene, sier brøyteleder Ersvær.

Ti minutter før banen åpnes igjen, får fly som har blitt holdt igjen oppe i luften beskjed om å starte innflyging.

I det brøytekolonnen forlater rullebanen tar det bare sekunder før det første flyet setter hjulene på asfalten, mens et annet takser ut for å ta av.

— Det hele er et samspill hvor flygeledere, brøytemannskap og pilotene er avhengig av hverandre, sier brøyteleder Ersvær.

Nesten ikke forsinkelser

Ledelsen i Avinor er svært fornøyd med innsatsen denne vinteren.

Lufthavnsjef Dag Jarle Aksnes bekrefter at de har hatt høy fokus på vinterberedskap.

— Vi har kjøpt inn mye nytt utstyr og har svært kompetent personell til å håndtere snørydding, sier lufthavnsjefen.

Og satsingen vises på statistikken.

Med unntak av desember i fjor da puntkligheten sank med 3 prosent, blant annet som følge av det kraftige snøværet like før jul, har det vært en økning i flyenes punktlighet i januar og februar i år. Den steg med henholdvis 2 og 8 prosent, ifølge statistikk fra Avinor.

Flyselskapene imponert

Også flyselskapene er fornøyd med at Avinors mannskaper får unna snømengdene slik at flyene kan ta av og lande som planlagt.

— Vi ligger over målsetningen vår både på punktlighet og regularitet på flygninger til og fra Flesland i januar og februar, sier informasjonsrådgiver Gro Elin Hansen i SAS.

Hun skryter dermed av bergenserne som har klart å holde all snøen unna rullebanen i vinter.

— Det er stor trafikk på Flesland og kun én rullebane gjør at flyplassen lett blir sårbar, men vi er godt fornøyd i år, sier Hansen.

Er du fornøyd med regulariteten på Bergen lufthavn? Diskutér saken nedenfor.