RAGNHILD HOV

Kvannli som betalte regningen med Visa, var trukket for 400 kroner mer enn det regningen viste.

Et slags depositum i tilfelle Kvannli skulle ha tatt noe i minibaren som ikke var kommet med på regningen. Alle kortkunder må betale dette ekstra beløpet, var forklaringen resepsjonisten ga.

— Jeg har sjelden vært så arg, sier Kvannli til Bergens Tidende. Han ble forklart at de 400 kronene ville bli overført til kontoen hans igjen innen fire dager.

— Jeg fikk overhodet ingen beskjed om dette på forhånd, sier Kvannli.

Ville betalt kontant

Han forteller at han ville ha betalt kontant dersom han på forhånd hadde visst at han måtte betale et «ekstragebyr» fordi han brukte kort.

— Da jeg spurte hvorfor jeg ikke ble informert om dette da jeg kom til hotellet, fikk jeg til svar at jeg allerede hadde undertegnet en slik avtale da jeg signerte avtalen med kredittkortselskapet. Det holder ikke, sier han.

Kvannli som er ansatt i Telenor, har en jobb som gjør at han tilbringer mye tid på mange ulike hoteller over hele landet.

— Jeg har aldri opplevd noe liknende noen gang tidligere, sier han.

Negative reaksjoner

Direktør Geir Anker Olsen innrømmer at hotellet har fått en del negative reaksjoner fra kortkunder på ordningen.

— Vi har derfor bedt kjedeledelsen vurdere om det er mulig å finne en alternativ ordning som kundene blir mer fornøyd med.

— Vanligvis skal personalet i resepsjonene informere kortkundene om at de vil bli trukket 400 kroner ekstra. Men det hender nok at dette ikke skjer, sier han.

Likevel mener direktøren at hotellet har overholdt informasjonsplikten overfor kunden.

— Med liten skrift står det nemlig i avtalene kundene inngår med kredittkortselskapet at mange hoteller kan krever et ekstra depositum når regningen blir gjort opp med kredittkort.