KJERSTI MJØR

— Bro og tunnelselskapet håver inn nok penger som det er, og nå har de sett sitt snitt til å tjene inn enda noen kroner, sier Jon Sparre til BT.

Han kjører gjennom bomringen i Bergen to ganger om dagen. Da Bro- og tunnelselskapet nylig gjorde passeringsoversikten tilgjengelig for kundene sine på internett, ville Sparre benytte seg av den nye tjenesten.

Men irritasjonen var stor, da han oppdaget at han må betale femten kroner hver måned for denne ekstra-servicen.

— Ikke fordi det koster all verden. Men jeg jobber selv med databaser, og dette er sannsynligvis et helautomatisk system. Da kan det ikke koste selskapet en krone ekstra å legge disse opplysningene ut på nettet. Derfor bør kundene få oversikten gratis, mener Sparre.

Men teknisk sjef i Bro og Tunnelselskapet avviser at tjenesten ikke innebærer økte utgifter for selskapet.

— Vi har brukt flere hundre tusen kroner på å utvikle denne tjenesten, etter ønske fra en del trafikanter, særlig bedrifter. Det er heller ikke gratis å drifte en slik tjeneste. Ingenting går av seg selv, sier Trond Juvik til BT.

— Hvor mye tjener dere på tjenesten?

— Dette er ikke noe vi tjener penger på. Vi tar vare på enorme datamengder som vi ellers ville ha slettet, og har lagt oss på en pris som samsvarer med hva tjenesten koster oss. Kundene velger fritt om de vil abonnere på tjenesten.

I henhold til personopplysningsloven kan Autopass-kunder kreve innsyn i passeringsoversikten sin. Gratis.

— Men da må det være i forbindelse med en klage, og kunder må henvende seg skriftlig til oss, sier Juvik.