Den lenge etterlengtede Eikåstunnelen på E39 forbi Vikaleitet fikk på årets statsbudsjett 20 millioner kroner til anleggsstart mot slutten av året. Den 600 meter lange tunnelen skulle da være ferdig i løpet av 2011 og avlaste en trafikkfarlig veistrekning som til dels er helt uten gang— og sykkelvei.

— Anleggsstarten må nå vente til utpå vårparten 2010, sier prosjektleder Arne Eltvik til BT.

— Grunnen er et nytt EU-direktiv for sikkerhetsgodkjenning av tunneler. Vi håper å oppfylle de nye kravene ved å gjøre tunnelen bredere og utstyre den med en ekstra rømningstunnel.

Nå kommer Eikåstunnelen Venter på Nyborgtunnelen Allerede eksisterende norske tunnelstandarder ville normalt kreve fire felt, altså en torørs tunnel, forbi Vikaleitet. Dette på grunn av trafikkmengden, som Eltvik antar vil ligge på rundt 18.000 biler i døgnet i åpningsåret.

Når Statens vegvesen likevel opprinnelig valgte å forsøke seg med en vanlig tofelts tunnel av bredeste standard, skyldtes det, ifølge Eltvik, forventningen om at Nyborgtunnelen ville komme bare noe få år etter og ta over store deler av den trafikken som i dag går over Vikaleitet.

Etter det som står i Nasjonal Transportplan tyder mye på at Nyborgtunnelen faktisk blir bygget, men neppe ferdig til bruk før tidligst i 2018. Nyborgtunnelen vil da ta unna det aller meste av trafikken over Nordhordlandsbrua. I dag er denne trafikken tett oppunder 15.000 biler i døgnet.

Slik skal Åsane-køene knekkes Betongmur Men samtidig har Bergen kommune ambisiøse planer om utbygging av boligfelter langs E39 nordover fra Vikaleitet, i området Brurås, Haukås og Hylkje. Dette vil bidra til å fylle opp igjen Eikåstunnelen.

Arne Eltvik innrømmer at Statens vegvesen er på grensen til å måtte planlegge en firefelts tunnel forbi Vikaleitet uansett.

— Men vi håper å få godkjent en tofelts tunnel med utvidet standard. Den tunnelen vi planlegger nå vil få en bredde på 9,5 meter og med et 1 meter bredt gult midtfelt. Så vil vi sprenge ut til 13,5 meters bredde og skille av rømningstunnelen med en betongmur. Denne betongmuren vil ha åpninger med jevne mellomrom for rømning ved ulykker.

— Rømningstunnelen vil også kunne benyttes som gang- og sykkelvei, og den vil være bred nok til å romme utrykningskjøretøyer, sier Eltvik.

10 prosent dyrere - Hvem skal avgjøre om denne løsningen er god nok i henhold til det nye EU-direktivet om tunnelsikkerhet?

— Det vil bli avgjort i Vegdirektoratet. Vi håper dette kan bli avgjort så tidlig at vi kan sette Eikåstunnelen ut på anbud mot slutten av 2009.

— Hva får dette å si for prisen på tunnelen?

— Eikåstunnelen er beregnet til ca. 200 millioner kroner. Jeg skulle tro at den nye løsningen vil øke kostnaden med 20–25 millioner kroner, sier Arne Eltvik.

Si din mening om saken her.