— Til og med uke 50 hadde vi en økning på 70.000 passasjerer i forhold til i fjor. Det er slett ikke verst etter at passasjertallene stupte i juli og august, rett etter takstøkningen, sier administrerende direktør Arne Buanes i Gaia Trafikk til Bergens Tidende.

Også Buanes' kollega i HSD Buss, Bjørn Ove Børnes, er fornøyd.

— Vi hadde en svak utvikling 1. halvår. Men på slutten av året har det tatt seg bra opp. Vi kjører jo over hele Hordaland, og ser at utviklingen over året er negativ i distriktene, men positiv i området til tidligere Vest Trafikk, som bl.a. omfatter vestlige deler av Bergen. Der noterer vi et pluss på en halv prosent.

Optimisme

Om denne utviklingen vil fortsette etter 1. januar gjenstår å se. Faktum er i alle fall at da stiger prisene igjen. Enkeltbilletten blir én krone dyrere og koster fra kommende onsdag 23 kroner for én og to soner. Fra og med fem soner er økningen to kroner.

Også periodekortene blir dyrere, etter at disse ble spart ved den forrige prisstigningen 1. juli. Og Arne Buanes minner for sikkerhets skyld om at prisen på periodekortene har stått urørt i to år.

Selv om både Børnes og Buanes beklager takstøkningen, er begge to forholdsvis optimistiske med tanke på fremtiden.

— Vi har jo fått en femårs horisont på kvalitetskontraktene. Det gir oss en frihet som vi vil benytte til å utvikle tilbudet vårt ytterligere, sier Arne Buanes.

Nytt billettsystem

Ett nytt og mye raskere billettsystem er sentralt i arbeidet fremover med å forbedre servicen overfor de reisende. Børnes og Buanes er svært fornøyde med at fylkestinget før jul gikk med på å overlate innkjøp av det nye systemet til busselskapene.

— Vi holder fast på det vi har sagt tidligere, at målet er å ta det nye systemet i bruk sommeren 2004, sier Arne Buanes. Den største forandringen for de reisende, blir billettautomatene som skal installeres på de store, folkerike holdeplassene i Bergen sentrum og ute på de største terminalene i bydelene. Hvis dette fungerer, vil oppholdstiden på holdeplassene bli kraftig redusert.

- Bruk «Beinveien»

For HSD Buss er det en båt, «Beinveien», som volder bekymring. Stadig færre askøyværinger velger den korteste og raskeste veien mellom Kleppestø og Bergen sentrum.

— Vi har tjent penger på «Beinveien» opp gjennom årene, men i fjor hadde vi et lite tap, og denne tendensen forsterkes i år, sier Bjørn Ove Børnes, som appellerer til brukerne om å benytte tilbudet. Det er grenser for hvor lenge HSD kan holde tilbudet opp hvis det fortsetter å gå med underskudd.

— Men vi har forhåpninger om at utviklingen kan snu seg til det bedre igjen når gratisbussen til Bergen Parkeringsselskap kommer i drift. For mange kan det jo være litt langt fra Nøstekaien til arbeidsplassen oppe i byen. Da kan gratisbussen med holdeplass på kaien gjøre «Beinveien» mer attraktiv igjen, håper Børnes.

Direktør Borghild Lekve i Bergen Parkeringsselskap opplyser til BT at gratisbussen vil komme i drift fra 1. mai.