Lie-familien har anmeldt far og sønn Granheim to ganger. Arild Granheim har anmeldt Geir Ole Lie for falske anklager og bakvaskelser.

— Dette er blitt en personlig sak for Lie-familien, sier Arild Granheim. Lie-familien har begjært tvangssalg på to av Granheim-familiens boliger.

31. januar i år: Arild Granheim sitter bak kontorpulten sin på Granheim Bilsenter på Hauglandshella på Askøy. Han gjør noe av det han kan best. Snakker med en kunde. I telefonen. Da ser han to sivilkledde og noen svarte uniformer skride inn døren til butikken. En av de sivile kommer bort til ham og ber ham bestemt om å legge på.

Granheim gjør som han får beskjed om.

Politimannen legger et papir på pulten foran ham som forteller at han er siktet for bedrageri og underslag.

— Jeg skjønte ikke bæret. Ingenting, forteller Granheim.

— De ville sette på meg håndjern, men jeg sa at det var helt unødvendig.

Granheim blir ført ut av butikken, plassert i baksetet på en patruljebil.

— Tre politifolk kjørte meg inn til politihuset i sentrum! Skulle tro jeg hadde drept fem stykker!

Arild Granheim havner på glattcelle.

Tok morens bil

I hælene på politiet kommer folk fra Granheims største kreditor, Liegruppen-eide Lieco Auto på Straume. Ifølge vitner er Geir Ole Lie, Lars Olav Lie og Odd Bremnes med. De tre tok plass i styret til Granheim Bilsenter noen få dager før. I løpet av disse dagene har de fastslått Granheim Bilsenters begredelige økonomiske situasjon: De begjærer oppbud. De anmelder Arild Granheim og faren Rasmus Granheim for bedrageri og underslag. Og de blir med politiet for å sikre Liecos verdier.

En etter en henter de ut bilene fra butikken på Hauglandshella og gir gass i retning Sotra. Til sammen tar de med seg rundt 11-12 biler.

I iveren får de også med seg Arild Granheims mor sin private bil.

Senere krever Lieco ytterligere en del biler innlevert. Deriblant en Maserati verdt rundt 800.000 kroner. Biler som sto andre steder under politiaksjonen.

Etter å ha levert tilbake igjen blant annet morens bil etter flere uker, sto det igjen cirka 20 kjøretøy fra Granheim hos Lieco Auto på Straume.

Lovende samarbeid

Sommeren 2001. Liegruppen ser mulighetene i importmarkedet. Daglig leder Geir Ole Lie i Lieco tar kontakt med Arild Granheim, som har kunnskapene og kontaktene. Han har lang erfaring i å importere og selge dyre bruktbiler. Mercedes, BMW, Porsche for å nevne noe. De innleder et formelt samarbeid.

Men etter hvert begynner det å knirke faretruende. Granheim Bilsenter får problemer med å betale regningene. Både til Lieco og andre kreditorer.

Sensommeren 2002 er Granheim Bilsenters gjeld til Lieco steget til cirka 6,6 millioner ifølge Lieco. I august setter Lieco foten ned. For å fortsette å gi kreditt, krever Lieco at Arild og hans far Rasmus Granheim personlig forplikter seg til å betale gjelden - dersom bilfirmaet skulle ryke til.

— Vi følte oss presset til å skrive under. Alternativet var konkurs, sier Rasmus Granheim, Arilds far. Han var styreformann i selskapet inntil noen dager før politirazziaen.

Økonomien blir ikke bedre utover høsten. I oktober overtar derfor Lieco Auto AS alle aksjene i Granheim Bilsenter. Arild Granheim er plutselig bare ansatt.

31. januar, dagen da Granheim blir pågrepet, går forholdet mellom Lie-familien og Granheim-familien fra vondt til enda verre. Fra da av har forbindelsen nærmest karakter av en familiefeide.

- Mafiametoder

Arild Granheim sitter bakoverlent i en tung skinnstol med beina i kors. Svarte bukser, blårutet skjorte åpen i halsen. Pass dere, så dere ikke kommer tilbake med to luksusbiler hver, advarer en som kjenner den gudbenådete bilselgeren.

Men i dag er det ikke bilsalg som er budskapet. Nå dreier det seg om å slå tilbake, å få balanse i fremstillingen.

— Jeg synes måten Lie-folkene har opptrådt på er helt jævlig. Jeg mener helt klart at de har sluppet billig unna dette.

— Hvordan?

— Måten de truet meg til å levere inn bilene på, opplevde jeg som rene mafiametoder. Dessuten legger de all skyld på meg. De mener jeg har gjort noe straffbart, men det eneste jeg er skyldig i er dårlig styring og regnskapsrot. Lie-folkene må ta sin del av skylden. De har et stort firma på Sotra som burde ha rutiner og kontroll på ting. Men de hadde ikke kontroll på noe!

En kilde med kjennskap til saken gir dem delvis medhold. Han kritiserer Lieco for at de lot det skure.

— At det gikk som det gikk, er en konsekvens av deres egen passivitet, sier han.

Anmeldt for bedrageri

Anklagen mot Arild og Rasmus Granheim er alvorlig. Siktelsen omfatter blant annet bedrageri av over en million kroner. Lieco-ledelsen mener at Granheim lurte dem stygt da de overtok aksjene i Granheim Bilsenter. Fire biler som skulle vært på lager, viste seg å ha fått nye eiere. Bevisst, hevder Lieco.

Lieco mener også at Granheim har beholdt store beløp selv etter bilsalg.

— Hvorfor sto disse bilene oppført som eid av selskapet når de var solgt?

— Regnskapsrot, sier Arild Granheim. Han hevder hardnakket at dette ikke var noe forsøk på å lure noen.

- Manglet snøring

Arild Granheims forklaring på alt rotet er at det gikk penger ut og inn av kontoer mellom tre selskaper som var involvert i kjøp og salg av bilene: Granheim Bilsenter og de to Lie-eide selskapene Lieco Auto og Sabil. Etter hvert ble det svært uoversiktlig, mener han.

— Fra samarbeidet startet hadde vi problemer med å følge transaksjonene. Det var nærmest umulig å finne ut hvilken bil som var betalt og hvilken som ikke var betalt. Avtalen var dessuten at Lieco skulle gi oss en ramme på 1,6 millioner kroner. Men de betalte ut mye mer. Både vi og Geir Ole Lie i Lieco mistet oversikten, sier han.

Samtidig økte gjelden til faretruende.

— Vi hadde ikke peiling - ikke snøring! - på hvor stor gjelden vår til Lieco var. Jeg trodde den var to millioner, men fikk opplyst at den var over seks i fjor høst.

Granheim skylder også på den voldsomme omsetningen første halvår i fjor.

— Vi solgte nesten 200 biler frem til juli. Det gikk unna. Vi mistet oversikten. Vi purret ikke på utestående, sendte ikke inkassokrav.

— Tilgodehavende hos kunder ble nedskrevet med tre millioner like før oppbudsbegjæringen. Hvordan forklarer du det?

— Vi synes det er rart at det fremstilles slik. Vi opplyste jo om at det var store feil på denne kontoen.

— Hvorfor var det store feil?

— Av samme grunner som det ellers var rot i regnskapet.

Solgte til familie og ansatte

På et tidspunkt grep Arild Granheim til en noe uvanlig finansieringsmetode. For å skaffe penger til drift, fikk han familiemedlemmer og ansatte til å ta opp lån i finansieringsselskaper med pant i biler fra Granheim Bilsenter. Bilene ble også omregistrert på dem.

— Denne måten å skaffe penger til driften på er ikke grei i det hele tatt. Men det var den eneste sjansen vi hadde.

På denne måten dro selskapet inn over fire millioner kroner for 14-15 kjøretøy.

På seg selv registrerte Arild Granheim en Maserati, en Mercedes og en motorsykkel. Faren overtok en Audi S6, en Audi A8 og en Porsche 996. Også brødrene, moren og noen ansatte fikk biler registrert på seg. Og gjeld på kjøpet.

Tanken var at selskapet skulle selge bilene videre for de nye eierne. Eventuell salgsverdi ut over lånebeløpet skulle gå til firmaet.

— Vi har spilt med åpne kort om dette. Lieco visste om det. Det kan vi dokumentere, sier Rasmus Granheim.

De såkalte internbilene står fortsatt på Sotra. Granheim er oppgitt. Han sier han har tilbudt seg å selge dem for Lieco.

— Det sa de nei til. Problemet er at Lieco ikke kan selge slike biler. De har ikke kompetanse til det. De vet ikke hva en Maserati er en gang.

Lieco har visstnok forandret mening. Granheim ringer etter intervjuet.

— Jeg fikk et brev nå der de ber meg om hjelp til selge bilene, sier han. Muligens med et lite snev av triumf i stemmen.

Truet med overbud

I forrige uke kom brevet med begjæring om tvangssalg av husene i Kollevåg. Arild Granheims hus er pantsatt til 11 millioner kroner, hvorav 6,6 millioner står på Lieco. Familien Granheim er svært provosert over uttalelser Liecos advokat, Per Magne Strandborg, skal ha kommet med om hjemmene deres.

— Vi opplyste at vi vil forsøke å kjøpe husene våre tilbake på et eventuelt tvangssalg. Da sa Liecos advokat, Per Magne Strandborg, at de kom til å by over oss uansett. Vi skulle ikke få bo her lenger.

Granheims advokat, Odd Drevland, bekrefter påstanden.

Trolig er det en ny Lieco-anmeldelse i sommer samt begjæringen om tvangssalg som har fått det til å renne over for Granheim-familien. Særlig reagerer Granheim på at begjæringen om tvangssalg kom før boet er gjort opp. For noen dager siden anmeldte de Geir Ole Lie og Kurt Andreassen i Lieco for falske anklager og injurier.

— Anmeldelsen i sommer var direkte sjikanøs. Liecos opptreden i denne saken er et forsøk på å dekke over egen inkompetanse. Og så bruker de politiet for å gjøre jobben med å ta knekken på Granheim-familien, sier Drevland.

Skriften i støvet

Tidligere denne uken. I garasjen bak Lieco Auto lokaler på Straume, står en Maserati 3200 GTA, Normalt en våt drøm for sportsbilnerder med sin V8-motor og 370 hestekrefter. I dag er bilen skitten og nedstøvet. På gulvet inni har noen slengt en Eggum-CD og noen papirservietter fra seg.

Flere andre biler i garasjen er også fra Granheim. Blant annet en Audi S6, et par Mercedeser og en BMW. På panseret på BMW-en har noen skrevet «Kebabtralle» i det tjukke laget av skitt og støv. Man kan så vidt se gjennom frontruten.

På en Mercedes står det at «Denne bilen har jeg pult i».

Utsagnet er ikke signert.

Bak de store vinduene, der den gudbenådede bilselgeren tidligere holdt hus, er det nå et begravelsesbyrå. I dag er det gravsteiner som står på utstilling.

ANKLAGER LIE-FAMILIEN: - Måten de truet meg til å levere inn bilene på, opplevde jeg som rene mafiametoder, sier Arild Granheim.<br/>Foto: TOR HØVIK