-  Det er en forferdelig tragisk situasjon, sa Norwegian-sjef Bjørn Kjos om streiken på en pressekonferanse onsdag.

Totalt 650 piloter ble tatt ut i streik fra onsdag, og Norwegian kansellerte alle innenlandsflyginger i Skandinavia. Om lag 35.000 kunder rammes. I tillegg er 800 kabin­ansatte permittert og flere kunder sitter fast som følge av streiken.

- Ikke hørt et pip

Kommunikasjonen med fagforeningen Parat, som organiserer pilotene i datterselskapet Norwegian Air Norway (NAN), er ikke god, sier Kjos.

-  Senest natt til onsdag sendte jeg over en hel pakke til dem, etter det har jeg ikke hørt et pip, sier han.

Parat-ledelsen forteller til NRK at pakken inneholdt krav som det ikke var mulig å imøtekomme, samtidig som de avviser at de ikke ønsker å forhandle.

-  Det stemmer ikke at vi ikke vil snakke. Vi har sendt flere meldinger om at vi gjerne stiller til forhandlinger. Men det var ikke det ledelsen ville ha, de ville ha andre typer møter. Det eneste som er aktuelt er å gjenoppta forhandlingene, sier Parat-leder Hans-Erik Skjæggerud.

Ingen norske fly i lufta

Onsdag kveld så det ut til atNorwegianikke skulle klare å få av gårde noen innenriksflyginger i Norge i løpet av torsdagen. Informasjonssjef Lasse Sandaker-Nielsen ber passasjerer forberede seg på «en ganske dyster dag».

Norwegians oversikt viser at samtlige fly til og fra Bergen lufthavn Flesland er innstilt.

Det ser riktignok ut til å bli enkelte flygninger mellom de skandinaviske hovedstedene.

Europa-rutene til flyselskapet skal gå mer eller mindre som oppsatt, hvilket betyr at flyene til mange av de mest populære Syden-reisemålene, som Antalya, Nice og Gran Canaria, går som planlagt.

Langrutene til USA og Thailand, samt flygninger til og fra London, blir ikke berørt av streiken. Det samme gjelder i stor grad også Spania-rutene.

- Ingen blir fornøyde

Økonomiprofessor Frode Steen ved Norges Handelshøyskole (NHH) er ekspert på luftfarts­økonomi. Han er optimistisk på vegne av de flyreisende.

-  Jeg tror partene i flystreiken vil komme til enighet. For pilotene er det en reell trussel at de mister jobbene og må søke seg tilbake på langt dårlig­ere vilkår, sier Steen.

Begge parter er motiverte for å finne en løsning, tror professoren.

- Det vil nok ende med et resultat der ingen av partene får det helt som de vil. Pilotene tror jeg kan se langt etter å få innfridd kravet om ansettelse i morselskapet. En del av beting­elsene de har, må de kanskje også gi slipp på. En langvarig streik med påfølgende konkurs av operatørselskap er et reelt alternativ, og i en slik situasjon mister de jobbene og må søke på nytt. Da stiller de i en langt dårligere forhandlingsposisjon, sier Steen.

-  Er dette en nødvendig kamp Norwegian må ta for å kunne bli et rendyrket, internasjonalt lavprisselskap?

Dyr streik

- Norwegian har gjort mye riktig, og greid å få kostnader helt ned på nivå med EasyJet. Hovedårsaken er at de har etablert baser i lavkostland og flyr i høykostland. Samtidig startet de med en modell som lignet litt på SAS når det kommer til arbeidskontrakter. Dette har gitt vilkår til pilotene som genererer kostnader som selskapet selvfølgelig helst ville vært foruten. Samtidig er det klart at denne streiken koster dem mye penger, uttaler Steen.

Han vil ikke anslå hvor mye det svir for Norwegian daglig, men fjorårets streik hos kabinpersonalet kostet rundt åtte millioner dagen. Med opptrappingen fra onsdag vil det daglige tapet være minst like stort denne gangen.

Avviser streikebryting

Situasjonen er dypt tragisk, mener Norwegian-sjefen,

-  Vi gjør alt vi kan for å tilfredsstille de vi kan tilfredsstille, men når vi er i en streikesituasjon er det begrenset hva vi kan gjøre, sier Kjos.

Han avviser kontant at Norwegian har planer om å slå det norske datterselskapet konkurs.

- Vi har aldri vurdert det. Det er utallige eksempler på at fagforeninger har streiket selskaper i konkurs, så vi kan ikke utelukke noe, men vi vil ikke slå et datterselskap konkurs, sa Kjos på presse­konferansen onsdag.

Det er første gang konsernsjefen snakker ut siden streiken brøt ut i helgen.

- Vi har en egenkapital på 2,1 milliarder kroner, som gjør at det ikke er noe akutt fare for selskapet, sier Kjos.

-  Men vi tapte 1,6 milliarder kroner i fjor, så vi har ikke råd til å ta tap i det uendelige, la han til.

Uenige om tilbud

Ifølge Kjos var det avtalt et forhandlingsmøte natt til onsdag, men så uteble pilotene.

— Vi sendte over en hel pakke til dem, men så fikk vi beskjed om at de hadde lagt seg. Det viser noe av forhandlingsviljen, sa Kjos da han møtte pressen iNorwegians lokaler på Fornebu onsdag ettermiddag.

Leder for pilotene iNorwegian, Halvor Vatnar, avviser påstandene.

— Etter en klar invitasjon fra vår side til et møte, fikk vi sent tirsdag kveld tilsendt en tekst som var tilnærmet det samme som vi tidligere har avvist. Vi sendte da et svar til selskapet tidlig onsdag morgen og venter fortsatt på en tilbakemelding nå mange timer senere, sier Vatnar til NTB onsdag ettermiddag.

Han sier pilotene fortsatt er villige til å møte selskapet når som helst.

— Samtidig må partene være villige til å nærme seg hverandre, og det må være reelle forhandlinger, sier Vatnar.