– Dette kommer til å bli svindyrt.

Bussjåførene ved Tides pauserom på Nygårdstangen reagerer med forbauselse på at busselskapene blir bøtelagt dersom de ikke holder rutetidene fra neste sommer.

– Dersom vi skal unngå veldig mange bøter må rutetabellene legges kraftig om. Det er ikke realistisk å holde rutetidene til enhver tid i dag, sier Lene Julseth.

Tide vant anbudskonkurransen om å få drive busstransport i Bergen sør. Denne avtalen gjelder fra 1. mai neste år. I løpet av høsten skal bussdriften i resten av byen ut på anbud. Fra neste høst må alle busser i Bergen være mindre enn ett minutt forsinket. Klarer de ikke det, og kontrollørene oppdager det, vil det føre til en bot på 3000 kroner.

Omfattende kontroller I går skrev BT at fire av ti busser i Bergen kommer for sent.

– Vi vil ikke akseptere at busser kommer for sent, og krav til punktlighet er det strengeste kriteriet vi setter i anbudsdokumentet. Det skal koste busselskapene dyrt å ikke holde rutene, sier Odmund Sylta, administrerende direktør i Skyss.

Det er dette selskapet som planlegger og kjøper kollektivtransporttjenestene som Hordaland fylkeskommune har ansvar for. De skal også stå for kontrollene.

– I dag har vi ikke mulighet til å straffe selskapene dersom bussene kommer for sent. Men fra neste høst blir det helt andre krav. Jeg kan love at det blir omfattende kontroller, og at vi vil kontrollere dette på ulike måter. Dette skal ikke være tomme trusler, sier Skyss-sjefen.

– Ikke akseptabelt Også fylkesordfører Torill Selsvold Nyborg (KrF) mener punktligheten må bli bedre.

– Vi vil få et helt annet kontrollregime fra neste år, og det er viktig å få det på plass. At 40 prosent av bussene kommer for sent er ikke akseptabelt i hele tatt. Noe av dette kan nok skyldes mye veiarbeid, men punktligheten er uansett for dårlig. Dette må Tide gjøre noe med, sier Nyborg.

Hun får støtte fra lederen i samferdselsutvalget i fylket, Gustav Bahus fra Frp.

– Det er helt klart at busselskapene må bøtelegges dersom rutetidene ikke holdes. Det er veldig bra at dette kommer nå. At bussene går når de skal er ekstremt viktig for folk, sier Bahus.

Han er overbevist om at mange dropper bussen fordi de ikke kan stole på at Tide kommer i tide.

– Mange opplever at de må reise veldig mye tidligere for å være sikre på at de når bestemte avtaler. Da kan det fort hende at de tar bilen i stedet, sier Bahus.

Gleder seg til kontroller Bussjefen i Tide, Jostein Hatlebrekke, ser frem til at det blir strengere kontroller.

– Vi velger å se positivt på dette, og er overbevist om at punktligheten skal bli bedre. Dette er noe vi vil jobbe hardt for i tiden som kommer, sier Hatlebrekke.

Han håper likevel at Skyss vil ha forståelse for at det kan skje uforutsette ting.

– Det kan jo være ting som skjer i trafikken som ikke vi har kontroll med, som trafikkulykker eller veiarbeid, sier direktøren.

Bussjåfør Lene Julseth tror det kan bli en travlere hverdag for sjåførene fra neste år.

– Jeg trives veldig bra i jobben, men det vil helt sikkert bli stilt enda strengere krav til at vi holder rutetidene, sier Julseth.

Er bøter veien å gå? Si din mening her: